Svar till: Generalagenter genom åren

Published by Björn Nilsson on

Forum Allmänt Generalagenter genom åren Svar till: Generalagenter genom åren

#14858
Björn Nilsson
Deltagare

    Hej

    Bifogar en text som jag skrev i klöverbladet 2009 tror jag det var. Det mesta är med sanningen nära besläktat 🙂

     Alfa Romeos Svenska historia

     

    När vi nu tittat helt kort på Alfa Romeos långa och
    innehållsrika historia kanske det kan vara intressant att titta på ”vårt”
    märkes svenska historia.

    Anrika bilhandelsföretaget Gjestvangs i Stockholm började
    hösten 1924 att annonsera att man fått agenturen för Alfa Romeo i Sverige och
    under åren fram till 1927 då agenturen verkar ha upphört sålde man ungefär tio
    bilar av modell RL.

    Detta är för övrigt de första annonserna i svensk press för Alfa Romeo så här
    kan man säga att märkets svenska historia börjar även om det tidigare
    privatimporterats en 3-4 Alfa Romeo till Sverige.

    Fram till 30-talets slut verkar sedan det inte ha saluförts
    Alfa Romeo i Sverige även om P. W Widengren deltog med god framgång i svenska
    och internationella tävlingar under åren 1933-1937 med sin kompressomatade 8C
    2300 Monza (chassi nr 2211077). Widengren hämtade själv sin racer i Milano i september
    1932.

    I Sveriges vinter grand prix 1933 deltog tre Alfa Romeo och i sommar grand prix
    samma år inte mindre än fem 8C 2300 Monza, Widengren och diverse utländska
    förare.

    I slutet av 30-talet började en firma med namnet AB Fallai i
    Stockholm ägd utav italienaren Luigi Fallai sälja Alfa Romeo och Lancia.

    Fram till 1949-1950 sålde Fallai knappt tjugo Alfa Romeo varav en till Prins
    Bertil och en till Prins Carl Johan, betänk här att Alfa Romeo då var en mycket
    dyr lyxig bil.

    Efter 1950 såldes Alfa Romeo utav ett bolag i Stockholm vid namn Imperia som
    var ett dotterbolag till ANA (Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik) nu
    började försäljningen i Sverige att sätta fart med dom nya 1900 modellerna.

    Imperia var med på banan fram till vintern 1953-1954 då
    bolaget togs över utav utav den 24 årige Joakim Bonnier och hans bolag Bonniers
    Bilbolag, Vi citerar Joakim Bonnier:

    ”Alfa Romeo-agenturen blev min kontakt med den
    internationella tävlingsvärlden. Utan den hade jag säkerligen inte blivit
    professionell racerförare.”

    För de som inte redan vet så var Bonnier (död 1972 i en krasch i samband med 24
    h Le Mans) vår förste Formel 1 förare som tävlade med bland annat Maserati,
    Cooper, BRM, McLaren och naturligtvis Alfa Romeo.

    År 1957 när Bonniers racingkarriär hade tagit ordentlig fart
    och han bestämt sig för att satsa på den lämnades agenturen för Alfa Romeo åter
    över till Gjestvangs och försäljningen fortsatte att öka med de nya Giulietta
    modellerna som introducerats 1955. Gjestvangs hade även ett rikstäckande
    återförsäljarnät vilket Bonnier saknat.

    Club Alfa Romeo bildades här 1956 som en mötesplats för Alfa ägare och som ett forum
    för att kunna bistå varandra med reservdelar etcetera.

    Under åren 1957 – 1961 såldes det 278 Alfa Romeo i Sverige
    att jämföra med 13 Ferrari, 445 Jaguar eller 33 741 Mercedes under samma
    period.

    Nu hade Alfa Romeo blivit ett fabrikat som syntes på svenska
    vägar såväl som på racingbanor och rallyvägar.

    I så gott som alla större racing och rally evenemang på 50-talet och 60-talet
    syntes det nu ett antal Alfa Romeo och riktigt ofta kom dessa även på
    prispallen.

    Under sextiotalets början gick agenturen över till Salén och Wicander i Solna
    som även var agenter för Rolls Royce.

    Antalet sålda bilar fortsatte i ungefär samma omfattning som
    tidigare i motsatt till internationellt där man under samma period fördubblade
    försäljningen.

    Detta är väl den troliga anledningen till att man 1969
    startade Alfa Romeo Svenska AB i Stockholm med återförsäljare och auktoriserade
    verkstäder över hela landet

    försäljningen sköt också i höjden och på de tre första åren
    sålde man fler bilar än vad som sålts under märkets hela svenska historia för
    att sedan dubbla och tredubbla de kommande åren, nu hade man förutom
    60-talsmodellerna i Giulia Serien även moderna Alfasud och Alfetta att erbjuda.
    Vilken bilhandlare hade inte velat se sådana siffror idag?

    Fram till sjuttiotalets senare del såldes det bra med Alfa
    Romeo här hemma då kom ROSTEN i kapp både Alfasud och Alfetta och visst rostade
    de, en god väns Mor köpte sig en Alfasud 1974 var nöjd och belåten till 1978 då
    vindrutan vid en kraftig inbromsning lossnade ur sin upprostade ram och for ut
    på motorhuven, ingen bra reklam….

    Varför blev det såhär då?

    Flera anledningar kan nämnas, dåligt rostskydd på bilarna
    från början, någon sorts fogskum i balkarna på Alfasud för att dämpa vägljudet
    och dra åt sig fukten, vattenbaserade lacker tänk hur illa Volvo och Volkswagen
    rostade vid samma tid mitt i tak osv. samt en slutlig illa anledning till
    rosten på italienska sjuttiotalsbilar – Ryssland.

    Fiat hade efterhand som man slutade tillverka 124 modellen skickat
    sammansättningslinjerna och karosspressarna till Lada i Ryssland där man ännu
    tillverkar modellen.

    Sägnen är att Lada betalade för sig (då hårdvaluta saknades) i råvaror bland
    annat stålplåt av medioker kvalitet (skrotplåt?!) som hamnade i italienska
    bilar och sedan rostade undan i expressfart.

    Åter till Sverige efter detta rostspår, åren 1978-1986 var modellmässigt inga
    lysande år undantaget GTV´n (detta kommer jag säkert att få äta upp) men i samband
    med att Fiats övertagande började det hända saker även här i Sverige.

    Modellerna 75 och 164 såldes i stora antal beroende på
    förutom att bilarna var bra så låg dom även rätt till för att ha som tjänstebil
    vilket inte gjorde saken sämre, 1992 var det finanskris och tvärnit på
    bilförsäljningen. Under de kommande åren kom Alfa 145, 146 och 155 att passera de
    svenska köparna ganska obemärkt, Svenska Alfa Romeo AB blev först V.A.R och
    sedan Italienska motor som kom att ägas utav japanska konglomeratet Sumitomo.

    Runt sekelskiftet är Alfa Romeo 156 och 147 båda årets bil i Europa 1998 respektive
    2001 volymmodellerna och försäljningen går väl sisådär.

    2003 träder Olle Olsson Bolagen i Uppsala in på scenen som generalagent för
    Fiat och Alfa Romeo efter att ha blivit av med agenturerna för Jaguar och Mazda
    som gått upp i Ford.

    Vi är nu framme vid sommaren 2009 det finns cirka 12 600 registrerade Alfa
    Romeo i Sverige som ägs utav sådär 10 400 ägare varav ungefär 2.000 är
    medlemmar in Club Alfa Romeo och äger runt 3.600 bilar.

    Olle Olsson bolagen har sagt upp/blivit uppsagda från
    agenturen för både Fiat och Alfa Romeo per den 16:e september och ännu så länge
    har ingen ny presenterats.

    Tillgången på reservdelar skall visst garanteras via Olle
    Olsson tills ny agent presenterats., Olsson skall koncentrera sig på
    transportbilar från Isuzu.

    Samtidigt meddelas också att posten Sverige köper 3 000 Fiat
    Fiorino att använda som brevbärarbil över landet.

    Detta om något borde garantera att Fiat/Alfa Romeo blir kvar på den
    svenska marknaden.

    När detta läses kanske nästa kapitel i Alfa Romeos svenska historia är påbörjat

    Hade säkert varit snyggare om jag fattat hur man bifogar dokument.

    Björn Nilsson