Svar till: Generalagenter genom åren

Published by Robert Hultman on

Forum Allmänt Generalagenter genom åren Svar till: Generalagenter genom åren

Robert Hultman
Deltagare

Jag har idag varit en stund på Kungliga Biblioteket och kollat i gamla tidningar. Jag har därmed blivit lite klokare när det gäller situationen fr o m 1990 t o m 2000.

Alfa Romeo Svenska AB var generalagenter från 1969. Den första annons jag hittat där de står som avsändare var i Expressen söndagen den 8 juni 1969. Den sista annons jag hittat med AR Svenska AB som avsändare är från 1990-11-22 . En annons i Expressen för 164:an. 1991 meddelar Fiat Auto Sverige AB och Alfa Romeo Svenska AB, i en helsidesannons i Expressen 1991-10-19, att de går ihop.

Därefter följer en tid där avsändaren är något otydlig. I annonser för Alfa Romeo förekommer bara loggan som avsändare och man uppmanas kontakta Alfa Romeos informationscenter för att boka en provkörning. Men i en “Företagsnytt-annons” i Dagens Industri 1991-04-24 berättat Fiat Auto Sverige att man har anställt Torsten Palm som “v VD och ansvarig för samordningen av återförsäljarnätet och försäljningen av Fiat och Alfa Romeo.”  Bolaget som är generalagent är med andra ord Fiat Auto Sverige AB.

Men inget får ju vara så enkelt. I en annan annons 1991-08-30 i Dagens Nyheter presenteras “Den nya organisationsledningen för Fiat och Alfa Romeo i Sverige”. I den annonsen står både Fiat Auto Sverige AB och Alfa Romeo Svenska AB som avsändare.

I en annons i Dagens Industri 1997-03-06 berättar Jan Reander (som förekom i klippet från Klöverbladet, tidigare i tråden) att han vid årsskiftet startat ett bolag som heter Italienska Bilimporten som tagit över generalagenturen för Fiat och Alfa Romeo. Italienska bilimporten är ett dotterbolag till Hyundai bilimport som han enligt annonsen startade två år tidigare.  Om Hyundai Bilimport byter namn till Svenska bilimporten eller om Hyundai Bilimport och Italienska bilimporten får ett gemensamt moderbolag har jag ingen aning om. Hyundai-namnet försvinner hur som helst ur bilden någon gång runt 1997.

I december 1997 berättar DI att VD:n i Svenska Bilimporten (Anders Bergman, som efterträtt Jan Reanders efterträdare) som är generalagent för Hyundai och Alfa Romeo får sparken. Då har Svenska Bilimporten tagits över av det statliga fastighetsbolaget Venantius från Securum som var det bolag som fick ta hand om Nordbankens alla “dåliga affärer”.

1999-02-23 kan Dagens Industri berätta att Venantius dagens innan sålt Svenska Bilimporten till det japanska företaget Sumimoto.

Av en artikel i Expressen 2003-10-11 framgår det att OOB förlorar agenturen för Mazda och ska ersätta dem med Fiat och Alfa Romeo 2004 och det genom dotterbolaget Italienska bil AB.

Då skulle det med andra ord se ut så här:
    Gjestvang
    1924 – 1927
    Ingen G A  1928 – slutet 1930-talet
    AB Fallai (Luigi Fallai) slutet 1930-talet – 1950
    Imperia (ANA) 1950 – 1954
    Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
    Gjestvang AB 1956 – 1963
    Salén & Wicander AB 1964 – början av 1969
    Alfa Romeo Svenska AB  1969 – 1991
    Fiat Auto Sverige AB/Alfa Romeo Svenska AB 1991 – 1997
    Italienska Bilimporten AB  (Hyundai Bilimport AB /Svenska Bilimporten AB) 1997 – 1999
    Italienska Bil AB (SC-motors/Sumitomo Corp.) 1999 – 2003
    Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2004 – 2010
    Fiat Group Automobiles 2010 –  

Edit: Var tog VAR vägen, då?  Jo VAR var med största sannolikhet ett dotterbolag till Svenska Bilimporten med tre försäljningsställen. Ett vardera i Sthlm, Gbg och Malmö.

Alfa Romeo Svenska ABs första annons? (Expressen 8/6 1969)

Stockholm