Svar till: 159, V6 eller turbo?

Published by Magnus Berg on

Forum Allmänt 159, V6 eller turbo? Svar till: 159, V6 eller turbo?

Magnus Berg
Deltagare

Räkna med ca 0,2 dl extra i förbrukning med Q4…det är åtminstone vad det verkar skilja på Brera med samma sexa när man jämför den faktiska förbrukningen på 2wd jämfört med 4wd.

Att elektroniska diffen käkar belägg är knappast något du kommer märka av om du inte tänkt köra på bana. Vid vanlig vardagskörning (sen kör vi alla olika iofs ) är det ytterst sällan som diffen jobbar. Tycker du ska försöka testa de två olika motorerna. Sexan är klart skön att köra, men jag blev förvånad hur trevlig 1750 kändes i 159. Tyckte absolut inte den kändes undermotoriserad så att säga. Tittar själv lite efter 159:a med sexa eller 1750. Kör sexan (fast i Brera) nu och trodde att det skulle känns lite trist med 1750-motorn när man är van med sexan. Men jag blev mycket positivt överraskad när jag provkörde 1750-motorn i en röd 159 Ti sedan.

Håkan har rätt, svårt att hitta något läckrare än en röd 159 sedan…speciellt med Ti -paket. Har dock tyvärr sett flertalet röda med lacksläpp och “sönderblästrade” bakskärmar så jag hade hållt ett extra öga på det vid köp av röd 159:a. Metallic-lackerna verkar klara yttre påverkan bättre, åtminstone de jag sett.