Svar till: Spam med svar på annonser från forumet?

Published by Benny Steen on

Forum Allmänt Spam med svar på annonser från forumet? Svar till: Spam med svar på annonser från forumet?

Benny Steen
Deltagare

Jag kan tjata lite om spam också eftersom systemadministration av  servrar för epost och spamfiltrering är min huvusaktliga sysselsättning.

Systemen jag har hanterar för mina kunder skyfflar  ca en  halvmiljon mail per dygn. Det är betraktat som ett litet system.  Ca 90% av all inkommande epost är spam och annat liknande. Man vill ta bort sådant så tidigt som möjligt då det tar stora systemresurser för servrarna.
    I praktiken har man speciella programvaror som kontrollerar varje epost utifrån avsändare och innehåll med hjälp av algoritmer . Man tar även bort virus och andra liknande filer. 

Har man en leverantör av epost som har koll på sådant här så kan dom oftast få bort 99%. av spammen trots att din epost adress är helt öppet publicerat på en tex en hemsida.  Gmail är duktiga på det här, Även dom svenska Loopia, fsdata och bahnhon + jag förstås 🙂

Så ställ  krav på din leverantör av epost. Man måste kunna få ha sin epostadress offentligt !

Klubbens epostadresser @alfaromeo.org passerar genom ovan nämda filter hos mig. Förhoppningsvis kommer det sällan spam på dom 🙂 

/B