Svar till: Spam med svar på annonser från forumet?

Published by Benny Steen on

Forum Allmänt Spam med svar på annonser från forumet? Svar till: Spam med svar på annonser från forumet?

Benny Steen
Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2015-03-03 22:37

Spamfilter i all ära. De gör sin sak rätt bra men inte perfekt, plus att det då och då sorteras bort saker som borde kommit genom. Det finns inga perfekta algoritmer. På min egen mailserver där jag har min officiella adress har jag, genom att undvika publicera adressen öppet, inte fått ett enda spammail på åtta år. Finns inte ett spamfilter som slår det.

Jag behandlar min epostadress lite som mitt personnummer. De flesta skulle nog inte skriva ut det var som helst och så resonerar jag med den också. Det finns oftast ingen anledning att skriva ut den publikt, det går i de allra flesta fall få kontakt ändå.

Alla företag som köper epostjänster  vill ha möjlighet att skriva ut sin epostadress på hemsidan, precis som man också vill ha sitt telefonnummer där . Det blir svårt för kunderna annars att komma i kontakt ?

Att hemlighålla sin epost kanske passar för somliga. Men jag har aldrig fått det önskemålet från en kund. Dom flesta vill att båda hemsidan och eposten skall vara så tillgängligt som möjligt.  

Och spam hindras inte av att man låter bli att publicera epostadressen  på webbsidor. Om man skickar epost till andra människor,  vilket dom väl flesta gör. Så kommer den imellanåt hamna i adressböcker hos folk som delas externt. Avsiktigt eller inte.   Prova majla till dig själv och skriv  om något unikt. Sedan öppnar du en browser och kolla bannerreklamen på aftonbladet, men vilket sammaträffande !
    (nä ingen foliehattar , jag säljer ju snarare folien 🙂

Serverbaserade spamkontroll fungerar otroligt bra. Jag pratar inte om leksakerna folk installerar på sina hemmaburkar.