Svar till: Offset och bultcirkelfråga Alfa 159

Published by Anders Eriksson on

Forum Allmänt Offset och bultcirkelfråga Alfa 159 Svar till: Offset och bultcirkelfråga Alfa 159

Anders Eriksson
Deltagare

Hej Andreas!
    Det tråkiga svaret är nej. Det går inte. Jag kanske börjar bli gammal och gubbig, men nånstans tycker jag att just hjul bör sitta fast på bilen… att i motorvägsfart börja undra om den där nya vibrationen beror på att ett hjul är på väg att lossa…nja….

Flytande kona gör att du kan flytta skruv/kona 1mm, dvs diametern 2mm. I ditt fall, bilen bultcirkel är 110mm, den nya fälgen kan alltså vara mellan 108-112mm. mer går inte!
    Att tvinga dit skruvar, gör att skruven böjer sig, risk att skruven går av, då den får en påkänning som den inte är tänkt att hantera.
    Ditt förlag att “borra upp” hålet. Nej.

ET är känsligt. Dels ska fälgen/däcket få plats mot skärmkant, resp innerskärm.  Att minska ET gör att fälgen hamnar längre ut, spårvidd ökar->risk för ökad spårkänslighet. Inte kul, då vi vill att bilen ska vara rolig, inte nervös.

159/Brera har dessutom stora bromsok fram. Insidan på ekrarna kan ta i oket!! Detta gäller främst bilar med stora bromsar fram. Finns lite olika teorier om vilka bilar det gäller, men iaf 3.2V6, 2.4 diesel, samt bilar med TI-paket.

Mitt tips: om du ska köpa helt nya fälgar: köp ett par som passar direkt, utan något pyssel!

LYCKA TILL // Anders

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi