Svar till: Sergio Marchionne fick mig precis helt att tappa lusten att någonsin köra Alfa igen
Published by Övergivna Forumposter on
› Forum › Allmänt › Sergio Marchionne fick mig precis helt att tappa lusten att någonsin köra Alfa igen › Svar till: Sergio Marchionne fick mig precis helt att tappa lusten att någonsin köra Alfa igen
Inlägg av Paul Svedunger på 2015-03-10 12:22
Jag tycker du är tramsig. Själv är jag evinnerligt trött på detta mantra om jämlikhet och feminism som ältes i Sverige. För det är nämligen nästan bara i Sverige detta debatteras inabsurdum. Trams. Jag gillar vackra bilar….och vackra kvinnor med för den delen.
Så är du förmodligen inte heller, eftersom du såvitt jag vet inte är kvinna, speciellt hårt drabbad av den ojämlikhet som råder.
Att det skulle handla om “nästan bara i Sverige” är direkt felaktigt:
FN:s Kvinnokonvention
Konventionen om avskaffande av all slags diskriminering av kvinnor (CEDAW) antogs av FN:s generalförsamling den 18 december 1979. Sverige undertecknade konventionen som första land den 7 mars 1980. Idag har de flesta stater (186 st) anslutit sig till konventionen men t ex USA står fortfarande utanför. Dessutom har många länder lämnat in väldigt omfattande reservationer.
Däremot har vi trots allt kommit betydligt längre i jämställdhetsarbetet än många andra länder. Men det betyder inte att en ska nöja sig med det. Och hur tror du det har skett hittills? Hände det plötsligt bara, eller är det kanske resultatet av långt och enträget arbete, debatterande och ifrågasättande?