Svar till: Ett FAQ för nya Alfa-ägare?
Published by Robert Hultman on
› Forum › Allmänt › Ett FAQ för nya Alfa-ägare? › Svar till: Ett FAQ för nya Alfa-ägare?
Välkommen till forumet Dan!
Det finns i alla fall några Alfisti i Umeå. Föreningens sekreterare Gunnar Sundgren, t ex och Benny Steen som är en klippa på det som har med våra bilar att göra.
Det finns några bilar bland radannonserna här på forumet, som kanske kan vara något för dig. Dessvärre verkar de flesta finnas mer eller mindre långt söderut. Den närmsta är nog en i 156 2.0 TS i Stockholm. I annonsen lyfter säljaren fram en av de saker som är viktiga att kolla när man överväger en Alfa från 90-talet: Kamremsbytena. Kamremen, spännhjul och vattenpump ska bytas med regelbundna intervall. Låter man en verkstad göra det kostar det en slant. Det tar dem ganska många arbetstimmar. 10 000 – 12 000 kronor tror jag det landar på. Utslaget per år blir det inte så många tusenlappar men om man köper en bil för 20 000 kronor kan det kanske kännas drygt att betala en verkstadsräkning på 12 000 det första man gör.
Om kamremsbytena och oljebytena är skötta som de ska kan man lita på vad ögat ser och vad magen känner när man kör.
Nu får jag väl bannor för att jag utelämnat något viktigt. Men så ser jag i alla fall på saken.
Stockholm