Svar till: Ett FAQ för nya Alfa-ägare?
Published by Övergivna Forumposter on
› Forum › Allmänt › Ett FAQ för nya Alfa-ägare? › Svar till: Ett FAQ för nya Alfa-ägare?
Morsan min har en 166 TS -99 som jag har kört en hel del och visst, den är lite större och tyngre än 156an men den är RIKTIGT kul att köra tycker jag. Just morsans exemplar har tyvärr blivit ganska dåligt skött av föregående ägare så där är en del mekaniskt arbete och byte av delar jag håller på med nu (bl.a ovan nämnda övre länkarm). En grej att se upp med är med 16v TS-motorerna i 156, 166 och 147 har en akilleshäl där variatorn som sköter variabel kamaxel ofta blir sliten vilket resulterar i ett diesel-aktigt skrammel och att motorn tappar orken lite. Kan även resultera i att den förbränner olja i samband med det.. Det är en varvvillig och välljudande snurra annars, jag tycker mycket om den! Rost i trösklar är även ganska vanligt på 166 så det är en viktig grej att kolla efter! Ett annat förekommande fel på 166 är att i “kabelstrumpan” som skyddar kablarna till bakluckan kan kablarna spricka i isoleringen och börja kortsluta mot varandra vilket resulterar i diverse obskyra elfel. Mycket bra val att börja direkt med Alfa!