Svar till: Import gammelalfa
Published by Gert Bergh on
› Forum › Allmänt › Import gammelalfa › Svar till: Import gammelalfa
Inlägg av Mattias Rehn på 2015-03-24 17:42
Hej!
Har hittat en Giulia 1300 TI -67 som jag med stor sannolikhet kommer lägga bud på. Bilen står i Tyskland, och om affären genomförs tänker jag flyga ner och köra den hem.
Vad bör jag tänka på? Måste man ha några specifika papper, reg. skyltar, köpekontrakt etc? Och om jag nu lyckas få hem bilen, är det någon som vet hur proceduren fungerar i Sverige, tänker på besiktning, registrering, mm. Finns det tex skillnader mellan nybilsimport och gammelbilsimport? Övrigt att tänka på, förutom en hel hög verktyg med på resan hem.
Mvh
Mattias
Egentligen är det inte svårare att köpa en bil i Tyskland än här hemma, du kan gå in på Transportstyrelsen sida och läsa om det mesta.
vad du ska ha i original vad gäller papper är farzeugbreif ( motsvarigheten till reg.bevis) köpehandlingar i form av ett kontrakt eller så räcker det med ett kvitto. ska du köra hem den behöver du en speciell reg. skylt men det brukar handlaren hjälpa till med. då ingår i regel försäkring i det priset som du betalar för skylten men det lär vara ganska dyrt numera, jag kan inte dom priserna då det är länge sedan jag hämtade hem något.
Jag vet att om du kan få reda p chassinr av säljaren så skall du kunna försäkra bilen på ditt eget bolag innan du äker ner för att hämta den.
Jag vet inte vad du menar med nybilsimport men då det gäller detta så är regeln 6 månader efter första registreringen och minst 600 mil så är det en beg. bil. är det under nämnda siffror är det nybil och du ska momsa den i Sverige, detta gäller även om det är en gammelbil som du skriver OM den rullat mindre än 600 mil.
Annars ska det inte vara några konstigheter mer än att boka registreringsbesiktning hos bilprovningen och det kan man göra innan man hämtat bilen tror jag för det brukar vara ganska lång väntetid på vissa stationer, och jag tror inte alla stationer reg.besiktigar idag heller.
Lycka till med affären.
// Gert