Svar till: Import gammelalfa

Published by Anders Eriksson on

Forum Allmänt Import gammelalfa Svar till: Import gammelalfa

Anders Eriksson
Deltagare

Hej Mattias!
    Först: WOW!! Vi på forumet väntar med spänning på att få en uppdatering sent fredag kväll, eller lördag! Hoppas att bilen är i förväntat skick, och att det kan leda till affär!!!

Angående importbiten… finns ju ett antal svar i tråden, jag bidrar med ett till
    Att importera en bil i Sverige är uppdelat i två steg, Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, samt registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag.

Ursprungskontroll görs för att kontrollera att fordonet är fritt för omsättning. Dvs, bilen eller registreringhandlingen (den utländska) får inte vara stöldanmäld i något land. Handlingar som MÅSTE lämnas är: Det SENAST UTFÄRDADE reg.beviset. Alla delar. Reg.beviset måste vara i original.  Inköpskvitto/åtkomsthandling. På kvittot ska framgå vem som är köpare resp säljare, samt VAD som säljs. Alltså fabrikat, chassinummer och gärna regnummer. Kvittot kan gärna vara en kopia. Vad bilen kostat är oviktigt, du kan alltså maskera bort det vid kopieringen.  Det tar ca en vecka att få godkänt på ursprungskontoll om allt är i sin ordning.

Regestreringsbesiktning: Kontroll att det är rätt bil!! Alltså kontroll att samtliga chassinummermärkningar stämmer mot den utländska reghandlingen. Kontroll att bilen uppfyller krav för att få registreras i sverige, samt fastställande av tekniska uppgifter. För en bil som är registrerad i EU, avsedd för europa, och nysåld i europa är det inga problem, det utländska regbeviset ersätter alla intyg. Bilen bör vara i originalskick… Uppgifter som kan behövas är tankrymd. Motoreffekt och totalvikt finns oftast på utl.reghandling.  Att ta med instruktionsbok eller rephandbok är en bra idé!!

Det är först när båda dessa steg är klara och godkända som bilen blir registrerad i Sverige, du får regskyltar.  Enligt tidigare förslag, att resa ner till europa med regskyltarna i handen… Nja…  Det går att söka tillfällig registrering samtidigt med ursprungskontroll. Du får då ett svenskt regnummer, röda skyltar med svarta siffror. Kostar några hundra extra, krävs även att trafikförsäkring finns för bilen. Med den tillfälliga registreringen får du köra till och från verkstad mm, samt till besiktning. Jag är tveksam till att den tillfälliga registreringen är giltig utanför sverige… Dessutom ska bilen vara i landet när du söker ursprungskontroll…. så jag har svårt att se hur det kan gå till utan att krångla och fuska.

Jo, jag jobbar med registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag i Örebro. Du och andra Alfavänner är mycket välkomna hit!! Jag lovar alltid extra trevligt bemötande då en Alfa ska in i registret

Lycka till nu // Anders

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi