Svar till: Import gammelalfa
Published by Anders Eriksson on
› Forum › Allmänt › Import gammelalfa › Svar till: Import gammelalfa
Inlägg av Sune Karlsson på 2015-03-26 14:49
Inlägg av Anders Eriksson på 2015-03-26 14:37
Regestreringsbesiktning: Kontroll att det är rätt bil!! Alltså kontroll att samtliga chassinummermärkningar stämmer mot den utländska reghandlingen. Kontroll att bilen uppfyller krav för att få registreras i sverige, samt fastställande av tekniska uppgifter. För en bil som är registrerad i EU, avsedd för europa, och nysåld i europa är det inga problem, det utländska regbeviset ersätter alla intyg. Bilen bör vara i originalskick… Uppgifter som kan behövas är tankrymd. Motoreffekt och totalvikt finns oftast på utl.reghandling. Att ta med instruktionsbok eller rephandbok är en bra idé!!
Jo, jag jobbar med registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag i Örebro. Du och andra Alfavänner är mycket välkomna hit!! Jag lovar alltid extra trevligt bemötande då en Alfa ska in i registret
Lycka till nu // Anders
Hur noga är det med originalskick? Blundar du om det sitter en 2000 motor i nånting som egentligen ska ha en 1300 motor? Många bilar har ju blivit uppgraderade och det är ju ingenting man ser vid första ögonkastet och man måste veta vad man ska titta efter.
Samvetsfråga, så du behöver inte svara
Nja…
Det hårda formella svaret först: NEJ! Jag kommer aldrig medvetet fuska. Dvs godkänna något som jag mycket väl vet ska vara underkänt. Det funkar inte så.
Men, det bästa är ju att få med den utbytta motorn i registreringen. Finns ett antal krav angående motorbyte, går inte in på allt här. Men det viktigaste, det är ingen skillnad (ur regbesiktningssynpunkt) om det är en redan svenskreggad bil, eller en importbil som har utbytt motor. Samma krav. Miljökrav börjar bli krångliga från 1976årsmodell, fast i detta fall är det väl typ 60talsbilar, alltså inga miljöproblem.
Om det nu inte går att få den utbytta motorn godkänd av någon anledning. Ja, då är det bästa att inte upplysa besiktningsgubben om att motorn är utbytt…
Var svaret lagom kryptiskt
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi