Svar till: Värde 156 GTA SW

Published by Carl Storckenfeldt on

Forum Allmänt Värde 156 GTA SW Svar till: Värde 156 GTA SW

Hej! Tack för intressanta synpunkter. Kenneth, i stora delar håller jag med Dig, med följande kommentarer.

Fråga hur man ska värdera uppgraderad väghållning är svårt. Om man tar en standardbil som är “moddad” så skriker det i mina ögon att bilen är plågad av en 18-åring runt macken, och en sån bil vill jag INTE ha. men…en Alfa GTA köper man ju för att den är rolig att köra, och det är nog väldigt svårt att hitta en damkörd GTA. Därmed inte sagt att bilen behöver vara plågad för det är en annan sak. Jag tycker själv att bilen är klart roligare än den andra GTA:n jag tittade på när jag köpte, och när jag bodde i Halland skulle jag aldrig ta en original framför min. Dock bor jag numera i Stockholm och har bara kört inne i stan, och då blir bilen stötig snarare än rolig, så allt har ju både för- och nackdelar.

Stereo är Alpinestereo – snygg med utfällbar skärm – ihopkopplad med original BOSE. Knappstyrningen i ratten funkar alltjämt. Jag gillar ljudet men mervärdet är nog i princip noll.

Jag håller också med dig om att man vill ha originalhjul, även om 17 ” däck är relativt billigt. Till bilen medföljer både multispoke och teledials, båda alfa original. Det måste väl ändå vara ett + i de flestas ögon?

Bilen har en kamrem som är 1 och 1/2 år gammal, och en koppling som är nybytt. I övrigt välhållen och fin, fast med sliten förarstol tyvärr.

Är det ett + eller – att det är en SW? Finns ingen till salu vad jag kan se just nu?

Jag hade tänkt mig 55 men kanske lite högre då?

Sen har vi ju frågan vad bilen borde kosta. Uppskattningen om värdeminskning är nog korrekt, men det finns ju undantag, och specialbilar brukar vara ett sådant. Jag minns när jag hade luftkylda 911:or och dom sjönk aldrig en krona… För Alfa 156 GTA finns ju inte mycket att jämföra med, AMG:mercorna är klart sävligare. Närmast är nog BMW E36 M3 sedan, och dom kostar 80 – 150 000 kr. Dom går ungefär lika bra, men är mindre livliga att köra och ser tristare ut. Dessutom en äldre konstruktion, 156an ska jämföras med E46an. Å andra sidan kanske dom håller lite bättre. Men jag håller med om att GTA:n är billig/prisvärd.

Bävar lite för att lägga ut den på blocket, orkar inte med alla idioter som ska provköra…