Svar till: Hjälp mig att välja GTV (916)-97 till -01
Published by Lars Söderman on
› Forum › Allmänt › Hjälp mig att välja GTV (916)-97 till -01 › Svar till: Hjälp mig att välja GTV (916)-97 till -01
Inlägg av Ulf Johansson på 2015-05-17 17:57
Tack Jonas. Faktiskt även tänkt på Coupe 20V Turbo. Dock bara sett 1 st i Sverige. Bra att du skrev om sänkningen!! Den 2,0 V6 jag provkörde var sänkt. F-n vad brunnslock mm kändes även i låg fart!!! Letar vidare. Dessutom måste man nog ha en del magisk tur när man köper så pass gammal bil. // Ulf!
Finns olika mycket sänkta GTV. Bytte just till Eibachfädrar med 20mm sänkning fram. Bilen är absolut inte stötigare, snarare tvärtom. Sänkfjädrarna är MYCKET mindre förspända än originalen och har istället en annan fjäderkonstant. Välbalanserat om du frågar mig.
Något att tänka på i diskussionen TS kontra V6 är serviekostnad. Vad jag har förstått så kostar ett kamremsbyte ungefär dubbelt på V6 mot 2.0TS om du gör det på verkstad. Detta beroende på att det är betydligt trängre under huven och besvärligare att jobba på V6 och tar längre tid. Tänker du göra den typen av service själv så spelar det kanske mindre roll.