Svar till: 130 mil ToR samma dag…
Published by Benny Steen on
› Forum › Allmänt › 130 mil ToR samma dag… › Svar till: 130 mil ToR samma dag…
Inlägg av Lars Söderman på 2015-05-25 13:22
Inlägg av Benny Steen på 2015-05-25 12:33
sedan bryr sig inte lagen om ifall man i verkligen kör med tomt bagage och tomt släp, olagligt ändå. Dumt ? jo…
Om du bara har B-kort är det så. Har du BE så tycker myndigheten att du har tillräcklig utbildning för att bedöma om släpet är tomt (eller dellastat) så då räknas faktisk vikt på ditt lastade släp, inte maxlast i papprena. Hur det funkar med B96 vet jag inte.
Har en kollega som var av med körkortet ett antal månader pga av överlastad husbil. Snabbt gjort, man får knappt lasta nåt alls för att de ska hålla sig under 3500kg. De är ofta byggda för mer last eftersom tyskarna t.ex. har andra regler (4250kg totalvikt tror jag.) Man får ju
NU är tråden riktigt Off topic., Lars och jag kan fortsätta diskutera lastvikter :- )
BE är smidigast då det är bruttovikter (vad grejorna verkligen väger vid det aktuella tillfället )
Det nya B96 varianten tillåter 4250kg för ett helt ekipage (bil+släp+last) MEN det är fortfarade dom olika fordonens totalvikt som gäller. så ett tomt 2000kg släp kopplat till en xc70 (totalvikt 2410kg ) blir olagligt !
Jag skaffade ett släp med 2000kg lastförmåga i höstas, nackdelen är ingen utan BE kan köra det, även om det är tomt.. Men jag ville kunna lasta lite nya bilar som oftast väger uppåt 1700kg
Sista notering. Har man en bil lastat ovanpå släpet så gäller inte dess totalvikt/tjänstevikt. utan vad det verkligen väger. Det agerar bara en last..
För en bil är det ungefär tjänstevikten minus 150kg (full tank med förare)