Svar till: Italienska Stockholms Ambassadörens Alfa 6C 1750 Berlinetta

Published by Björn Nilsson on

Forum Allmänt Italienska Stockholms Ambassadörens Alfa 6C 1750 Berlinetta Svar till: Italienska Stockholms Ambassadörens Alfa 6C 1750 Berlinetta

Björn Nilsson
Deltagare

Kul ställe du besökt, säger som Annie ett reportage i KB hade suttit som en fläskläpp efter logdansen.
    Italienska ambassaden – mycket intressant. Har forskat och grävt en hel del i de äldre Alfa Romeo (dvs före 1957)  som funnits i Sverige.

Har aldrig kommit förbi en referens till Itaienska ambassaden undantaget en förlängd Giulietta Berlina från slutet av 50-talet.
    Ingen av de 6C 1750 som jag känner till och som fanns i Sverige på den tiden passar heller in.
    Det fanns mig veterligen 4 stycken 6C 2300 i Sverige vid den tidpunkten. En utav dem har jag ingen historia på före 1950 då den dyker upp i Stockholm med en ny registreringsbesiktning. Är bilen nyimporterad eller har den varit avställd en längre period. Kan det var så att ambassaden sålt en italiensk registrerad bil som först 1950 får svenska nummerplåtar. Bilen i fråga som är på bild nedan är registrerad som 1940 års modell vilket inte stämmer för att den är tillverkad 1938. Modellen heter 6C2300 B Mille miglia och har en 6 cylindrig motor på starka 95 hkr.
    Jus det här exemplaret skrotades i Östergötland efter en krock 1956-1957.
    Kan du kolla med Righini om det är denna bilen eller någon annan han efterlyser ?
    Björn Nilsson
    Trelleborg

Björn Nilsson