Svar till: Alfa SZ 30 Zagato
Published by Fredric Gustafsson on
› Forum › Allmänt › Alfa SZ 30 Zagato › Svar till: Alfa SZ 30 Zagato
Det där med vad saker är värda idag och i morgon är inte lätt.. Håller med om att det är en otrolig prisutveckling på vissa bilar. Jag är ordförande i sv Maseratiklubben så självklart håller jag koll på vad som händer med Maseratibilarna. Den uppgång som varit de senaste två åren på klassiska Maserati är svårslagen då man ser både tre och fyrdubbling av priserna. Förra veckan slogs nytt rekord för en Ghibli 4,7 på Artcurials auktion i Paris. Bilen såldes av en svensk klubbmedlem för en bra bit över 300È : På samma auktion såldes även en Khamsin för 270`E. Tyvärr sålde jag min Khamsin för mindre än två år sedan för mindre än en fjärdedel av den summan:-(
För 25 år sedan då det var en “bubbla” bestod många av köparna av investerare som lånat pengar för att placera i klassiska bilar. Den bubblan sprack. Idag är nog läget lite annorlunda. Det finns ofantligt fler rika människor i världen och då räntan är historiskt låg letar många efter alternativa ställen att placera sina pengar. Dock är detta pengar man har, inte lånat. Så tyvärr tror jag inte att det kommer bli någon rea på ovanliga klassiker inom det närmsta. Det är ju kul att de bilar man har blivit mer värda, men värre är alla de bilar man vill ha som blir ouppnåeliga. Dessutom finns det en stor marknad i arabländerna samt kina som inte tidigare fanns. Dock är ju antalet producerade klassiker konstant, därav prisrallyt. Jag hävdar därför med bestämdhet att en SZ som är tillverkad av den sägenomspunna karrosserian Zagato, i 998 ex aldrig kommer att bli billigare. Det är ju bara att titta på vad andra bilar som är gjorda av Zagato kostar.