Svar till: Alfa SZ 30 Zagato

Published by Ola Söderpalm on

Forum Allmänt Alfa SZ 30 Zagato Svar till: Alfa SZ 30 Zagato

Ola Söderpalm
Deltagare

För några år sedan, då jag köpte min Zagato, fördjupade jag mig i just “designandet” av denna märkliga bil. Det finns lite olika förklaringar kring hur arbetet gick till, men troligast är följande: Fiat, som just köpt Alfa, behövde en uppseendeväckande modell, för att få fokus på Alfas varumärke. Resurserna var knappa och beslutet togs att bygga bilen på ett uppgraderat chassie från 75:an. En intern designtävling utlystes, mellan Centro Stile hos Alfa, och motsvarigheten hos Fiat. Fiats designavdelning anlitade Robert Opron (som även ritade Citroen SM) och det förslag han presenterade vann tävlingen, för att det bedömdes väcka större uppmärksamhet än Alfas eget förslag, vilket det onekligen också gjorde. Fiats designavdelning ritade alltså inte SZ:an utan en extern designer, anlitad av dem sannolikt i samarbete med Zagato. Bilen har en del typiska Zagatodetaljer, som återfanns på andra bilar de producerade vid denna tid. Till exempel återfanns de små fyrkantiga lyktorna på flera modeller, och den märkliga formen på A-stolpen fanns även på Lancia Hyena som designats av Zagato. Detta gör det troligt att de i hög grad var inblandade i designprocessen.

Sen kan man fundera över bilars värde, och det är inte alltid en garanti att en bil som aldrig använts, automatiskt får ett högre värde. Bilar mår inte bra av att stå still, de skall användas, om än måttligt när det gäller samlarbilar. Ofta betalas en intressant historik mer än få mil.