Svar till: Köpa Spider runt -85?

Published by Kristoffer Fransson on

Forum Allmänt Köpa Spider runt -85? Svar till: Köpa Spider runt -85?

Hej Thomas,

Jag har aldrig förstått vilka modeller som har “nödsätet” bak, tror det oftare finns på S2-bilarna (alltså 70-talare). I min -72a så finns det något som kan klassas som baksäte men det har bara använts en gång av min mamma och hon är väldigt liten. Man får aldrig plats med fötterna bakom framsätet utan måste sitta på sned. Så om du måste ha ett tredje säte så behöver du se dig om efter en annan bil.

Vad gäller reservdelar och tillbehör så finns det massor, antingen från England, Tyskland eller USA till ok priser. 

Gällande synkringarna så är det som vanligt ett problem så leta efter en som blivit försiktigt körd alternativt renoverad. Annars är det bara rost som är ett “typ-fel”. Jag bruksade min under två års tid (maj-oktober) utan problem. Tycker det är en förhållandevis robust bil som fungerar bra till det mesta.

Det blåser en del om nacken men det finns olika eftermarknadsvindskydd att köpa som kan vara trevligt när det är kallt eller man kör långt. Lite svårt att prata med taket nere och motorvägsfart är det också.

Om du hittar en bil med SPICA-insprutning så bli inte rädd, även om du inte får förgasarljudet du letar efter så får du en väldigt trevlig lättkörd bil (för att vara från 70-talet).

Så om du kan klara dig utan baksätet så kan jag varmt rekommendera en gammal spider.

//Kristoffer