Svar till: Tråkigt
Published by Nihat Dizdar on
Rickard, det jag menar är att på säkerhetsutrustning är det markant högre kostnader och ja, det är generalagenten som sätter priset i det land man verkar i. Höga priser på säkerhetsutrustning gäller även för andra branscher, det har jag erfarenhet av själv.
Det jag kan tycka är tragiskt är att vi inte klarar av att vara konkurrenskraftiga med priser här i Sverige så att folk åker till Tyskland mm för att inhandla samma delar, ibland ner till halva priset eller mindre. Visst vi är en liten marknad men trots allt konkurrerar vi med länder som Tyskland där just löneläget inte är precis lägre än i Sverige och visst konkurrensen i Tyskland är större. Priset på delarna skulle vara neutralt eller med marginell variation. Det är ju trots allt volymen som styr priset sen var delen hamnar borde vara sekundärt tycker jag.
Vad gäller arbetskostnad så finns det en tydlig trend där man ser att försäkringsbolag och bilföretag transporterar mängder av skadade bilar till Polen och Baltikum för att få dessa fixade till en helt annan kostnad än i t.ex. både Sverige och Tyskland. Jag reser en hel del i bl.a. Polen och jag ser ständigt mängder av dessa transporter på vägarna.
Nihat Dizdar