Svar till: Tips om några bilar
Published by Christer Edvardsson on
› Forum › Allmänt › Tips om några bilar › Svar till: Tips om några bilar
Jodå, jag var där! Inte helt uppbyggligt för en 164-junkie. Förutom att 24-ventilaren var totalslaktad stod ju bilarna så tätt att det var väldigt svårt att få nån uppfattning om skick. Dammlagret på det två som stod med Croman var avsevärt och repor, bucklor, skotthål och annat var inte så lätt att konstatera. På en av bilderna ser man att insugsdelar mm är bortmonterat på RFF 193 (som står bredvid Cittran), i övrigt kan inget mera än skinnklädsel noteras för denna, möjligen hade den också drag? Den andra svarta, TKA 775, har också skinnklädsel men saknar elstolar. Det har däremot den röda 164an men den är också behäftad med “typiska” klarlacksläpp. Övrigt status t ex koppling, bromsar, bakvagnsbalk, avgassystem etc förblev okänt i samtliga fall. Det enda säkra är förstås att kamremsbyte står för dörren. Kollade inte hur det var med lösa motorer, hjul etc
Fiat Croman såg fin ut för ett otränat öga. 131:an betraktar jag som en våt dröm för svetsentusiasten och den som verkligen vet hur dom ska sitta ihop – totalt urriven inuti men motorn satt kvar och den står ju som synes på hjulen. Detta i motsats till SkurtAlfettan där jag inte såg några spår av mekanik, vare sig motor, drivlina, hjul etc. Tror att dörrar och luckor fanns. Cittran ägnade jag ingen uppmärksamhet utöver att det konstaterades att motorn satt i.