Svar till: Begagnad MiTo. Att tänka och titta på?
Published by Per Liljeqvist on
› Forum › Allmänt › Begagnad MiTo. Att tänka och titta på? › Svar till: Begagnad MiTo. Att tänka och titta på?
Nu har MiTo:n varit i min ägo 2,5 månader.
Så att det precis kom upp en tråd som frågade efter samma saker jag gjorde inför mitt köp. Jag svarar här.
Efter att ha klarat av en del olika alfor under några år satt jag tidigt i höstas med en 156:a 2.0 ts SW. En bil som även om det var nästan 20 år sedan den ritades var synnerligen vacker. Jag gillade bilen men det var en del på G. Det var dags att byta kamrem, bussningarna runtom i hjulupphängningarna började föra oväsen, krängningshämmarbussningen knarrade då det var torrt, den drack en del olja (ts-motorn, surprisesurprise) samt att bränsleförbrukningen var inte helt modern…
Nåväl, MiTo:n tilltalade mig och vi har en stor familjekombi i familjen så storleken var inget direkt hinder.
Mina intryck efter 2,5 månader då? Jag köpte den hos en seriös handlare vilket så här i efterhand var tur. Uni-air modulen hade problem. Den byttes utan problem. Det enda problemet var att jag var tvungen att köra Hundai lånebil en hel dag…
Första helgen i min ägo åkte familjen för att storhandla. Fru, barn x2 samt undertecknad lastades in och kurs sattes mot Maxi. En drickaback och fyra fulla pappkassar lastades utan problem in i bagaget. Det känns verkligen helt godkänt.
Baksätet har jag belamrat med barnstolar. Barnen sitter bra där bak och enda problemet är att minstingen (3,5 år) inte klarar att bälta sig själv vilket är lite halvmeckigt att göra via en öppen dörr och fällt framsäte. Dock är det ett övergående problem.
I specifikationerna skryter alfa med att det skall gå att köra bilen på 5,6l/100km. Ecodriving är ungefär lika kul som att se målarfärg torka, så jag gjorde bara ett försök. I en tank körde jag supertråkigt och lyckades landa på 5,8l/100km (uppmätt). Så tråkigt borde ingen få lov att ha det i en alfa. Under normal pendlarkörning med blandade hastigheter och mixat mellan landsväg/stad, någon snabb omkörning, lite varvning i roliga kurvan och så ligger den på 6,5l/100km. Mjukvarubox som höjer maxeffekten till 170 hk sänker bränsleförbrukningen något men gör framförallt bilen mycket roligare. Bättre bottenvrid, rappare gasrespons och roligare på höga varv. Detta märks framförallt i “D”-läge. I “N”-läge ger det bara något bättre bottenvrid.
I mediasystemet “blue and me” saknar jag möjligheten att via bluetooth streama musik från min telefon. I övrigt är det ett ganska okej system.
Knapparna till stolsvärmen sitter helskumt placerade. Det har dock min fru mer problem med än vad jag har.
Dörrarna är långa. Jättelånga. Är båda dörrarna öppna fullt blir bilen väldigt bred fast det är ju en vanesak.
Är jag nöjd? Ja!