Svar till: Giulia motorer

Published by Magnus Berg on

Forum Allmänt Giulia motorer Svar till: Giulia motorer

Magnus Berg
Deltagare

Prisspannet tror jag kommer hamna runt ca 280′ – 900′. Ganska brett mao 🙂

Toppen av spannet är ju redan klart i princip då priset för toppversionen av QV (Competizione) är satt till 95000 euro i Italien och den “vanliga” QV-modellen till 79000 euro. Priset på den sistnämnda kommer i Tyskland att vara 72000euro. Frågan är hur vi hamnar i förhållande till Tyskland och Italien men gissningsvis närmre tyska priser.

Jag var förövrigt på plats i Frankfurt i helgen och kan berätta att Giulia inte gör en besviken. Jag hörde till de lite halvskeptiska till en början. Designen har dock satt sig med tiden och när man såg den i verkligheten och inte bara på bild så blev det en direkt förälskelse. Det blev många turer förbi Alfas monter under de två dagarna och varje gång jag såg den så tänkte jag att den utklassar alla de konkurrenter jag sett på mässan. Då är jag visserligen lite skadad redan, men t.o.m. min ofrälste vän höll med om att konkurrenterna inte skapar samma VILL HA – känsla som Giulia.
    Jag imponerades visserligen väldigt mycket av kvalitétskänslan på inredningen i nya Audi A4. Där tror jag den knäpper alla konkurrenter på näsan inklusive 3-serie och Giulia. Dock tycker jag det är konstigt att man på en helt nyutvecklad bil inte lyckats integrera infotainmentsystemet på ett snyggt sätt. För mig förstör det känslan och linjerna i inredningen när det sitter en blaffig ipad-liknande skärm mitt på instrumentpanelen. Där är det lika fult både på A4, 3-serie och C-klass medans Giulia är vansinnigt läcker där skärmen är integrerad och är en del i hela panelen utan skarvar. När skärmen är avstängd så “flyter den ihop” med den längsgående panelen som fortsätter bort till passagerarsidan. När man sedan jämför det yttre så är Audi extremt stram och fantasilös i jämförelse med Giulia. BMWn tycker jag är snygg men saknar något förföriskt som Giulia fullständigt dryper av. Inredningen i BMW känns också trist och gammal i jämförelse med Giulia.

Baksätet kändes rymligt i Giulia, definitivt större än 159:an. Sätena va även skönt formade och inte så raka som i 159an.

Vad det gäller motorn (2.9 V6) så fick jag berättat för mig att det är en motor som Ferrari utvecklat exklusivt för Alfa Romeo. Det är alltså inte samma motor som sitter i Maserati och DEFINITIVT inget som har med GM att göra.
    Övriga bensinare har jag hört ska bli fyrcylindriga på 2,0 liter med olika effektuttag så någon mindre bensinsexa är nog inte med i planerna för Giulia åtminstone. Däremot ryktas det ju om en 6C och då känns det ju logiskt att den får samma V6 som Giulia så Anders förhoppningar tror jag kommer slå in.

Om man ska spåna vidare så har det synts maskerade 4C där man kan misstänka att det är en QV-version på gång. Gissar och hoppas på att den kan få den nya bensinfyran på 330hk. Faceliftade Giuliettor har också synts till…kan det bli samma sak där tro? En QV med 330hk tror jag hade varit en trevlig bekantskap.