Svar till: Bensinförbrukning 159 1750 TBi, en gång för alla
Published by Claes Anstérus on
› Forum › Allmänt › Bensinförbrukning 159 1750 TBi, en gång för alla › Svar till: Bensinförbrukning 159 1750 TBi, en gång för alla
Jag har en 159 1750 Tbi med sportpaket, (gillar sportig körning).
Jag noterar alla tankningar och vid fulltankning noterar jag mätarställning, sammaställer sedan allt i en Excel.
Har kört bilen drygt 10.000 mil, ligger på ett totalsnitt på 0,95, då handlar det mest om landsvägskörning på 90 och 110 väg, c:a 20% stadstrafik, (m.a.o ganska blandad körning). Jag åker varje vecka mellan Linköping och Alingsås, (13 mil motorväg 120km/tim, 10 mil 70/90 väg, 2 mil stadskörning).
Försiktig körning med ägg mellan fot och gaspedal brukar jag ligga på c:a 0,83 enligt färddatorn, verkligheten är en annan när jag jämför med Excel beräkningen, där blir värdet 0,86, i snitt en felvisning på 0,03 på färddatorn. I söndags åkte jag ganska sent på kvällen, det var lite trafik så jag satsade på avancerad körning med mycket körglädje, hade ett snitt på nästa 100km/tim över hela sträckan, (konstant nästa 20km/tim över hastighetsbegränsningarna utom i stad). Nu låg verklig snitt förbrukningen på nästan 1,03, (färddatorn 0,99).
En annan faktor som påverkar är om det är motvind eller medvind, en motvind på 10m/sek motsvarar ett ökat luftmotstånd som om du kör 30km/tim fortare än vid vindstilla. Jag märket stor skillnad på E4 utmed Vättern där det ofta kan ta i och blåsa.
Med vänlig hälsning Claes