105-bilar, hjulvinklar för bankörning

Published by Michael Hedborg on

Forum Teknik 105-bilar, hjulvinklar för bankörning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25857
    Michael Hedborg
    Deltagare

    Hej,

    jag har förgäves sökt en tråd om hjulvinklar för bankörning med gammelbilar, har läst om det förut men hittar inget nu, bortstädat i samband med ny hemsida…?

    Har för mig att någon föreslagit -2,5 grader camber, caster inte så kinkigt, sedan minns jag inte vad toe skulle vara.

    Tänkte köra på R-däck, 185x60x14″, Yokohama – blir det bra på 6″ fälgar?

    GT Junior Alfista

    #25858
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Hjul vinklar är något man får prova sig fram med ,men original inställning är en bra början att starta med .Angående caster så ger för mycket caster brottar tungstyrd bil ,mitt förslag = original spec eller mindre .

    #25859
    Axel Lind
    Deltagare

    Vad ska du använda bilen till, är det mest vanlig körning och lite banåka eller är det tvärt om?

    185:or ligger bra på 6 tummare. Tyvärr finns det ont om däck till 14 tums fälgar idag.

    2.5 grader camber passar om du mest åker på väg, gå upp till 3 grader om bana är prioriterat. Olika däcksmärken och modeller behöver olika mycket camber. För vägkorsning kör standard caster gå upp en grad för bana, det blir tungstyrt men det får man leva med. Jag har för mig att Bertonen har 2 mm toe in totalt, minska till 1 mm istället. Detta är bara en grundinställning, senare kan man ändra om bilen inte beter sig som man vill. 

    /Axel

     

    #25860
    Michael Hedborg
    Deltagare

    OK, tack för input!

    Försöker med:

    Camber -2,5

    Caster 3grader

    Toe in 1-1,5mm

    PS: 185/60/14 Yokohama A048

    GT Junior Alfista

    #25861
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Så här kör jag:

    Camber fram: -2,2 deg
    Camber bak: -0,7 deg
    Toe fram: -2 mm
    Toe bak: 0 mm
    Caster fram: 7,0 deg

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #25862
    Karl Sandler
    Deltagare

    Inlägg av Igino Cazzola på 2014-07-21 17:22

    Så här kör jag:

    Camber fram: -2,2 deg
    Camber bak: -0,7 deg
    Toe fram: -2 mm
    Toe bak: 0 mm
    Caster fram: 7,0 deg

                  ”Snedslitna” drivaxlar?

    #25863
    Michael Hedborg
    Deltagare

    HeHe – funderade på samma sak, hur man får negativ camber bak på 105-bilar.

    Skulle tippa att jag har liiite negativ camber när bilen står och lite positiv i kurvan – bytte hjullager för några år sedan för att bli av med glappet, funkade i 50 mil, sedan var det som vanligt igen…

    Var i alla fall och ställde framvagnen idag, 3grader caster och det blev 2ochenkvart negativ camber som jag ställt alldeles själv (diffade några grader minuter (skall det vara förståss)  mellan H & V ända tills killen satte sig i förarsätet då det blev kusligt exakt). Vi ställde 1mm toe in i stället för 1 cm!!!

    Hade ingen aning om hur camberjustering påverkade toe…!

     

    GT Junior Alfista

    #25864
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Eftersom det är vanliga enkla spårkullager bak på standardaxeln till 105 bilarna så blir det alltid glapp eftersom spårkullager inte utan vidare funkar med förspänning. Om man istället har 2-radiga vinkelkontaktkullager (som man har fram på de allra flesta moderna bilar) kan man köra med förspänning och glappfria hjul. Är dock rätt meckigt att bygga om tror jag.

    #25865
    Michael Hedborg
    Deltagare

    När jag surfade runt lite på Alfa BB hittade jag nedanstående inlägg, Tierod på min är V=265mm, H=281mm – vad betyder det?

    For LHD cars;

    Left tierod length = 264-280mm (adjust 1st)

    Right tierod length = left tierod length MINUS 5mm (adjust
    2nd)

    For RHD cars;

    Right tierod length = 259-275mm (adjust 1st)

    Left tierod length = right tierod length PLUS 5mm (adjust
    2nd)

    Center trackrod = 530-550mm (adjust
    3rd)

    Toe-in = 3mm total (1.5mm per wheel)

    GT Junior Alfista

    #25866
    Michael Hedborg
    Deltagare

    Hej igen! ingen som vet varför man även skall mäta längden på Tierod:s?

    På min bil är V=265mm, H=281mm – vad betyder det för vägegenskaperna?

    Så här skriver man I Alfa BB:

    For LHD cars;
    Left tierod length = 264-280mm (adjust 1st)
    Right tierod length = left tierod length MINUS 5mm (adjust 2nd)


    For RHD cars;
    Right tierod length = 259-275mm (adjust 1st)
    Left tierod length = right tierod length PLUS 5mm (adjust 2nd)
    Center trackrod = 530-550mm (adjust 3rd)
    Toe-in = 3mm total (1.5mm per wheel)

    GT Junior Alfista

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.