105-bilar, hjulvinklar för bankörning

Published by Michael Hedborg on

Forum Teknik 105-bilar, hjulvinklar för bankörning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25857
    Michael Hedborg
    Deltagare

      Hej,

      jag har förgäves sökt en tråd om hjulvinklar för bankörning med gammelbilar, har läst om det förut men hittar inget nu, bortstädat i samband med ny hemsida…?

      Har för mig att någon föreslagit -2,5 grader camber, caster inte så kinkigt, sedan minns jag inte vad toe skulle vara.

      Tänkte köra på R-däck, 185x60x14″, Yokohama – blir det bra på 6″ fälgar?

      GT Junior Alfista

      #25858
      Björn Hedberg
      Deltagare

        Hjul vinklar är något man får prova sig fram med ,men original inställning är en bra början att starta med .Angående caster så ger för mycket caster brottar tungstyrd bil ,mitt förslag = original spec eller mindre .

        #25859
        Axel Lind
        Deltagare

          Vad ska du använda bilen till, är det mest vanlig körning och lite banåka eller är det tvärt om?

          185:or ligger bra på 6 tummare. Tyvärr finns det ont om däck till 14 tums fälgar idag.

          2.5 grader camber passar om du mest åker på väg, gå upp till 3 grader om bana är prioriterat. Olika däcksmärken och modeller behöver olika mycket camber. För vägkorsning kör standard caster gå upp en grad för bana, det blir tungstyrt men det får man leva med. Jag har för mig att Bertonen har 2 mm toe in totalt, minska till 1 mm istället. Detta är bara en grundinställning, senare kan man ändra om bilen inte beter sig som man vill. 

          /Axel

           

          #25860
          Michael Hedborg
          Deltagare

            OK, tack för input!

            Försöker med:

            Camber -2,5

            Caster 3grader

            Toe in 1-1,5mm

            PS: 185/60/14 Yokohama A048

            GT Junior Alfista

            #25861
            Igino Cazzola
            Deltagare

              Så här kör jag:

              Camber fram: -2,2 deg
              Camber bak: -0,7 deg
              Toe fram: -2 mm
              Toe bak: 0 mm
              Caster fram: 7,0 deg

              Jag är fullständigt Räserskadad

              #25862
              Karl Sandler
              Deltagare

                Inlägg av Igino Cazzola på 2014-07-21 17:22

                Så här kör jag:

                Camber fram: -2,2 deg
                Camber bak: -0,7 deg
                Toe fram: -2 mm
                Toe bak: 0 mm
                Caster fram: 7,0 deg

                              “Snedslitna” drivaxlar?

                #25863
                Michael Hedborg
                Deltagare

                  HeHe – funderade på samma sak, hur man får negativ camber bak på 105-bilar.

                  Skulle tippa att jag har liiite negativ camber när bilen står och lite positiv i kurvan – bytte hjullager för några år sedan för att bli av med glappet, funkade i 50 mil, sedan var det som vanligt igen…

                  Var i alla fall och ställde framvagnen idag, 3grader caster och det blev 2ochenkvart negativ camber som jag ställt alldeles själv (diffade några grader minuter (skall det vara förståss)  mellan H & V ända tills killen satte sig i förarsätet då det blev kusligt exakt). Vi ställde 1mm toe in i stället för 1 cm!!!

                  Hade ingen aning om hur camberjustering påverkade toe…!

                   

                  GT Junior Alfista

                  #25864
                  Kenneth Larsson
                  Deltagare

                    Eftersom det är vanliga enkla spårkullager bak på standardaxeln till 105 bilarna så blir det alltid glapp eftersom spårkullager inte utan vidare funkar med förspänning. Om man istället har 2-radiga vinkelkontaktkullager (som man har fram på de allra flesta moderna bilar) kan man köra med förspänning och glappfria hjul. Är dock rätt meckigt att bygga om tror jag.

                    #25865
                    Michael Hedborg
                    Deltagare

                      När jag surfade runt lite på Alfa BB hittade jag nedanstående inlägg, Tierod på min är V=265mm, H=281mm – vad betyder det?

                      For LHD cars;

                      Left tierod length = 264-280mm (adjust 1st)

                      Right tierod length = left tierod length MINUS 5mm (adjust
                      2nd)

                      For RHD cars;

                      Right tierod length = 259-275mm (adjust 1st)

                      Left tierod length = right tierod length PLUS 5mm (adjust
                      2nd)

                      Center trackrod = 530-550mm (adjust
                      3rd)

                      Toe-in = 3mm total (1.5mm per wheel)

                      GT Junior Alfista

                      #25866
                      Michael Hedborg
                      Deltagare

                        Hej igen! ingen som vet varför man även skall mäta längden på Tierod:s?

                        På min bil är V=265mm, H=281mm – vad betyder det för vägegenskaperna?

                        Så här skriver man I Alfa BB:

                        For LHD cars;
                        Left tierod length = 264-280mm (adjust 1st)
                        Right tierod length = left tierod length MINUS 5mm (adjust 2nd)


                        For RHD cars;
                        Right tierod length = 259-275mm (adjust 1st)
                        Left tierod length = right tierod length PLUS 5mm (adjust 2nd)
                        Center trackrod = 530-550mm (adjust 3rd)
                        Toe-in = 3mm total (1.5mm per wheel)

                        GT Junior Alfista

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.