105-växellåda

Published by Martin Frykstam on

Forum Teknik 105-växellåda

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Martin Frykstam
    Deltagare

En fråga för pålästa: 

Vad skiljer mellan växellådorna på 1750 respektive 2000 (Berlina i detta fallet)?

Länk: http://www.tradera.com/alfa-romeo-1750-berlina-vx-lada-auktion_301912_201233225

Per Wadén
      Deltagare

Efter att hakonsulterat “Catalogo Rapido 1974” kan jag konstatera att kullager och låsning av lager ser annorlunda ut på samtliga 2 liters lådorna.

Detta med för att även axlarna inte är lika. Även utväxlingen till hastighet mätaren kan skilja.

Bytar du hela lådan rakt av så passar den.

Per

PerBerlina

Björn Nilsson
        Deltagare

Instämmer med Per. En helt annan sak lådan på tradera ser ut som den legat i sjön i flera år. Behöver du en låda ?

Björn Nilsson

Martin Frykstam
          Deltagare

Tack för att ni tog er tid!

Nja, ska byta koppling så småningom och vill väl bli av med skrapet samtidigt, funderar på olika lösningar. Om jag förstår er rätt ska det fungera men blir ett avsteg från original? Nej, den ser inte rolig ut.

Kenneth Larsson
            Deltagare

Martin, om du har en välkänd låda på din bil med lite växelskrap så är det ju en relativt enkel manöver att fixa.Att jämföra med montering av en “okänd” låda som man svårligen kan testa innan – då måste du riva den också – så tror jag det bara blir dyrare och jobbigare.

I och för sig kan du göra iordning din “nya” låda innan du börjar manövern, och således slippa ha bilen ståendes utan låda och det kan jag tycka är en bra lösning. Men det saknades väl kopplingskåpa på den nya lådan – så det blir ju lite att fixa med ändå.

Lycka till!

Martin Frykstam
              Deltagare

Tack! Bilen står ändå. Vill helst fixa den som redan sitter i men behöver ‘internutreda’ frågan med lite olika lösningar .

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.