145 boxer går kall

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Teknik 145 boxer går kall

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

I normal körning så går mätaren bara strax över 60 grader. I kö går den upp över 80 men ner till strax över 60 igen när man börjar rulla. Är det så enkelt som termostaten? Eller kan det vara mätaren som visar fel?

Robert Schmid
    Deltagare

byt termostaten

+ 1

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Lars Söderman
      Deltagare

Jag hade kombinationen av av dålig termostat och mätare som visade fel på min GTV. Det kan även vara givaren som fått spel.
        På min bil är det olika givare till mätaren och till ECUn så där kan man kolla via ODB uttaget och få ytterligare en avläsning av temperaturen. Kolla verkstadshandboken hur det är på din bil.

Robert Schmid
        Deltagare

upplever du att du har jättebra värme i bilen och att motorn känns väldigt varm trots att mätaren visar 60 grader, ja då kanske den visar fel men det troligaste är nog att din termostat inte stänger helt……

Symptomen tyder på att termostaten släpper igenom kylvätskan.
          När du kör så kyler fartvinden och tempen sjunker & när du stannar “upphör kylningen” och tempen ökar. När det blir kallare ute lär motorn gå betydligt kallare…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Nu är termostaten bytt och temperaturen normal. Tack för tipsen! Om ni inte själva har hittat sidan så kan jag rekommendera reservdelar24.se, några dagars lev och betydligt billigare än mekonomen. Termostaten kostade ca 260:- vilket var mindre än hälften jmfrt med Mekonomen. Köpte även två nya bromskivor fram för 102:-!! kr st.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.