155:a utan airbag ?

Published by Mikael Brandstedt on

Forum Allmänt 155:a utan airbag ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11633

    Ställde en fråga till besiktningen ang om jag ska besöka dom med en sportratt monterad i en EJ typgodkänd 155:a årsmod -94. Svaret blev att finns det liknande bil utan airbag så är det svårt att veta även för dom om mitt ex har eller inte har.  Så finns det 155:or utan förarairbag som är svensksålda??

    #11634
    Lars Söderman
    Deltagare

      Om du ersätter airbagen elektriskt med ett motstånd så kommer airbag-ECUn att tro att det fortfarande finns en airbag på plats och din airbaglampa kommer att fungera som vanligt. Då kan man tänka sig att  besiktningsmannen nog inte funderar så mycket mer på det.
      Airbag-ECUn indikerar fel om resistansen är mindre än 0,1 Ohm eller större än 5,6 Ohm, så ett lämpligt värde på motståndet är 3,3 Ohm.

      #11635
      Håkan Andersson
      Deltagare

        Det borde inte vara något problem av två skäl

        1. Provningen brukar inte läsa koder på dessa gamla bilar. Har nog inte rätt interface och vet nog inte var de ska leta.

        2. Fram till -95 var det ovanligt med krockkudde i 155:orna. Först från widebodybilarna var det standard. Har t.o.m. fått beröm för träratten i San Remo en -95:a

        Finns en lysande lampa så döda den.

        Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

        #11636

        Har en 155 Q4 -93 utan airbag. Har även besiktigat Porschen jag hade med sportratt. Satte bara ett motstånd så bilen trodde att airbagen satt i.

        #11637
        Gabriel Eriksson
        Deltagare

          En lite mysko grej med 155 är att dom med airbag faktiskt saknar airbaglampa. Så även om det är en airbagbil så behöver ingen lampa släckas.

          Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

          #11638
          Håkan Andersson
          Deltagare

            Har aldrig noterat det. Beror förmodligen på att checkpanelen aldrig uppdaterades från introduktionen -92 då airbag inte ens fanns som tillval.

            Borde ha vetat eftersom jag haft 8 155:or av blandade årgångar och modeller.

            Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

            #11639

            Så då finns det tex -94: or utan airbag.?

            #11640
            Håkan Andersson
            Deltagare

              Det är nog svårt att hitta -92 -95 med airbag.

              Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

              #11641
              Crister Borg
              Deltagare

                Jag har besiktigat mina 155or (årsmodell 95-96) med sportrattar och skalstolar mm – inga problem! 

                elCrillo Kalmar

                #11642
                Annie Kärävä
                Deltagare

                  Heltypgodkändabilar: Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101.

                  Släck lampan och hoppas på det bästa…

                   

                   

                  My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

                  #11643
                  Lars Persson
                  Deltagare

                    Hur är det med ABS? kan man ta bort den om det funnits i bilen? Det gäller en 155 -93a

                    #11644
                    Benny Steen
                    Deltagare

                      Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/294/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Håkan Andersson</a> på 2014-03-03 16:12
                      <p>Det borde inte vara något problem av två skäl</p>
                      <p>1. Provningen brukar inte läsa koder på dessa gamla bilar. Har nog inte rätt interface och vet nog inte var de ska leta.</p>
                      <p>2. Fram till -95 var det ovanligt med krockkudde i 155:orna. Först från widebodybilarna var det standard. Har t.o.m. fått beröm för träratten i San Remo en -95:a</p>
                      <p>Finns en lysande lampa så döda den. </p>

                      menar du att san remo hade krockkudde tidigare ? ( jag äger den 155an nu, 1a ägare var ambasaden i san remo …)

                      #11645

                      men om det blir fel i systemet? vad varnar då??

                      Frågan var ställd ang avsaknad av lampa….

                      #11646
                      Håkan Andersson
                      Deltagare

                        Benny, var inte orolig. Det är originalratten som sitter i. Jag hade en likadan i den vinröda -94:an. En mycket snygg ratt faktiskt. Vill minnas att solen i Italien hade blekt San Remos ratt lite liksom valnötsdekorationslisten.

                        Svaret på frågan vad som indikerar fel i krockkuddesystemet om det inte finns någon varningslampa är nog – inget. Alfa trodde inte på krockkuddar dåförtiden. Rekommenderade förarkurs om man var orolig för sin säkerhet.

                        Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

                        #11647
                        Gabriel Eriksson
                        Deltagare

                          Airbagen i 155 är väl nån mekanisk historia så det finns nog inte så mycket att varna för.

                          Däremot så kan jag se intressanta diskussioner framför mig när ovetande besiktningstekniker noterar en airbag men ingen airbaglampa… Men förhoppningsvis så framgår det i deras info om bilen. 

                          Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                        Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.