155:a utan airbag ?
Published by Mikael Brandstedt on
- Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 5 mars, 2014 kl. 17:45 av Gabriel Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2014 kl. 15:04 #11633
Ställde en fråga till besiktningen ang om jag ska besöka dom med en sportratt monterad i en EJ typgodkänd 155:a årsmod -94. Svaret blev att finns det liknande bil utan airbag så är det svårt att veta även för dom om mitt ex har eller inte har. Så finns det 155:or utan förarairbag som är svensksålda??
3 mars, 2014 kl. 15:11 #11634Om du ersätter airbagen elektriskt med ett motstånd så kommer airbag-ECUn att tro att det fortfarande finns en airbag på plats och din airbaglampa kommer att fungera som vanligt. Då kan man tänka sig att besiktningsmannen nog inte funderar så mycket mer på det.
Airbag-ECUn indikerar fel om resistansen är mindre än 0,1 Ohm eller större än 5,6 Ohm, så ett lämpligt värde på motståndet är 3,3 Ohm.3 mars, 2014 kl. 16:12 #11635Det borde inte vara något problem av två skäl
1. Provningen brukar inte läsa koder på dessa gamla bilar. Har nog inte rätt interface och vet nog inte var de ska leta.
2. Fram till -95 var det ovanligt med krockkudde i 155:orna. Först från widebodybilarna var det standard. Har t.o.m. fått beröm för träratten i San Remo en -95:a
Finns en lysande lampa så döda den.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
3 mars, 2014 kl. 16:15 #11636Har en 155 Q4 -93 utan airbag. Har även besiktigat Porschen jag hade med sportratt. Satte bara ett motstånd så bilen trodde att airbagen satt i.
3 mars, 2014 kl. 16:51 #11637En lite mysko grej med 155 är att dom med airbag faktiskt saknar airbaglampa. Så även om det är en airbagbil så behöver ingen lampa släckas.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
3 mars, 2014 kl. 17:40 #11638Har aldrig noterat det. Beror förmodligen på att checkpanelen aldrig uppdaterades från introduktionen -92 då airbag inte ens fanns som tillval.
Borde ha vetat eftersom jag haft 8 155:or av blandade årgångar och modeller.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
3 mars, 2014 kl. 17:51 #11639Så då finns det tex -94: or utan airbag.?
3 mars, 2014 kl. 17:57 #11640Det är nog svårt att hitta -92 -95 med airbag.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
3 mars, 2014 kl. 17:59 #11641Jag har besiktigat mina 155or (årsmodell 95-96) med sportrattar och skalstolar mm – inga problem!
elCrillo Kalmar
3 mars, 2014 kl. 19:40 #11642Heltypgodkändabilar: Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101.
Släck lampan och hoppas på det bästa…
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
3 mars, 2014 kl. 20:49 #11643Hur är det med ABS? kan man ta bort den om det funnits i bilen? Det gäller en 155 -93a
3 mars, 2014 kl. 21:58 #11644Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/294/Default.aspx’ class=’af-profile-link’>Håkan Andersson</a> på 2014-03-03 16:12
<p>Det borde inte vara något problem av två skäl</p>
<p>1. Provningen brukar inte läsa koder på dessa gamla bilar. Har nog inte rätt interface och vet nog inte var de ska leta.</p>
<p>2. Fram till -95 var det ovanligt med krockkudde i 155:orna. Först från widebodybilarna var det standard. Har t.o.m. fått beröm för träratten i San Remo en -95:a</p>
<p>Finns en lysande lampa så döda den. </p>menar du att san remo hade krockkudde tidigare ? ( jag äger den 155an nu, 1a ägare var ambasaden i san remo …)
4 mars, 2014 kl. 09:12 #11645men om det blir fel i systemet? vad varnar då??
Frågan var ställd ang avsaknad av lampa….
4 mars, 2014 kl. 09:32 #11646Benny, var inte orolig. Det är originalratten som sitter i. Jag hade en likadan i den vinröda -94:an. En mycket snygg ratt faktiskt. Vill minnas att solen i Italien hade blekt San Remos ratt lite liksom valnötsdekorationslisten.
Svaret på frågan vad som indikerar fel i krockkuddesystemet om det inte finns någon varningslampa är nog – inget. Alfa trodde inte på krockkuddar dåförtiden. Rekommenderade förarkurs om man var orolig för sin säkerhet.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
4 mars, 2014 kl. 17:20 #11647Airbagen i 155 är väl nån mekanisk historia så det finns nog inte så mycket att varna för.
Däremot så kan jag se intressanta diskussioner framför mig när ovetande besiktningstekniker noterar en airbag men ingen airbaglampa… Men förhoppningsvis så framgår det i deras info om bilen.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.