156 2.0 TS Problem med kamrem

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik 156 2.0 TS Problem med kamrem

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27453

    Hallå hallå, har några bekymmer med min Alfa och tänkte jag kunde kolla med er om ni haft nåt liknande

    Kort sagt roterar inte kamremmen. När man tar på nyckeln så går startmotorn, och det snurrar i remmen som driver generatorn och servopumpen.
    Jag har en misstanke om att det nog är kransen som sitter runt vevaxeln som har lossnat. Frågan är om kolvarna har skadat ventilerna på något sätt.

    Har någon haft det här problemet tidigare? Förutom att det är en hel del jobb att åtgärda, är det något speciellt jag ska kika på?

    #27454
    Crister Borg
    Deltagare

    Du kan kallt räkna med att du har krokiga ventiler…

    elCrillo Kalmar

    #27455
    Rickard Bergh
    Deltagare

    jepp som Crister  skriver så har du ett redigt motorras med krökta ventiler som följd. 

    står kamremen stilla så är det troligt kuggar bortslitna eller helet enkelt remen är av.. 

    bara o riva motorn. alternativet köpa en annan begagnad. 

    jag har en från en 166 . en 2.0 ts motor som du kan köpa för en 1000 lapp plus frakten. 

    Rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #27456

    Jag ska kika på hur motorn ser ut och så med far min, men jag tackar för erbjudandet och återkommer när jag har kollat,  i så fall. 

    #27457

    Jag ska fråga ett par saker dock. Ett, hur långt har motorn gått? Två, var finns motorn? Tre, är det samma fyra i 166an som i 156an, då den kommer passa på existerande fästen, växellåda osv? Årsmodell på min är – 98, om det spelar roll. 

    #27458
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Hej

    På min 156:a så hade tänderna på remmen försvunnit nere vid vevaxeln.Resultatet blev samtliga avgasventiler åt pipsvängen och några insugsventiler såg ledsna ut..Läser man på utländska forum så ska man även titta över vevlagren när sånt här händer,dom är riktigt underdimensionerade om man jämför med dom tidiga TS motorerna med kamkedja. Så säkrast är en nog att pytsa i en annan motor. Skulle inte tveka en sekund på Rickards erbjudande,dvs om den passar. Det är ju ett klipp. Synd att jag har en 1,8:a.     / Mats

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #27459
    Rickard Bergh
    Deltagare

    fredrik. ska kolla hur långt den har gått. det som kan skilja dom ät är ev motorfästena. men du har allt detta från din gamla motor om du behöver flytta nått. block. topp är samma. motorfamiljerna skiljer åt då det är olika programvaror och ev nått annat. kan vara annat insug.tex.. 

    men block och topp är samma.. 

     

    Mats. 

    du kan ju köra n 2.0 utan balansaxelremmen om du vill. enda som skiljer är ju axlarna i blocket och motorvolymen.  

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #27460

    Någon mer info på motorn?

    #27461

    Hej igen, har nu haft tid och möjlighet att plocka isär motorn och kan kallt konstatera att jag har tio ventiler som är kassa, åtta på avgas och två på insug. Annars verkar allt ha hållit i toppen i alla fall. Verkar som om balansaxelremmen gått och kilat fast sig i kamremmen, så båda de måste bytas.

    Nu är bara några praktiska saker jag undrar över: Ett, kan man återanvända topplocksbultarna, eller bör man införskaffa nya? De ser OK ut. Två, har någon nåt bra ställe att inhandla ventiler, alternativt har några över liggandes?

    #27462
    Yu Qian
    Deltagare

    hi, for cylinder head bolts, best is to buy new. They are stretching bolt. After you put the torque, they are stretch longer then before. If you reuse the old bolts, you have high chance snap the bolts when you apply the torque. to remove the bolt will be a painful job for you and your wallet.

    #27463
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Grönlund på 2014-12-30 15:34

    Hej igen, har nu haft tid och möjlighet att plocka isär motorn och kan kallt konstatera att jag har tio ventiler som är kassa, åtta på avgas och två på insug. Annars verkar allt ha hållit i toppen i alla fall. Verkar som om balansaxelremmen gått och kilat fast sig i kamremmen, så båda de måste bytas.

    Nu är bara några praktiska saker jag undrar över: Ett, kan man återanvända topplocksbultarna, eller bör man införskaffa nya? De ser OK ut. Två, har någon nåt bra ställe att inhandla ventiler, alternativt har några över liggandes?

    hallojsan. 

    toppbultarna ska du byta uteslutande. hade jag varit som dig hade jag tagit kostnaden och bytat alla ventiler. har varit med om att en ventiltalrik har gått sönder på en motor som var renoverad.  det är en så liten extra kostnad  i sammanhanget. 

    delarna kan du handla på meca. mekonomen. ad-center osv. där är dom billigare än att köpa original. 
    gete motordelar är stor leverantör till alla dom kedjorna. där fick jag alla delarna till dom motorerna jag renoverade när jag hade min egen firma. 

    du kan gå in på deras hemsida om plocka fram vad du behöver sedan kan du lämna artnr till din lokala leverantör av delarna. 

    det du ska ha är . 
    kamremssats komplett. balansaxelrems sats. vattenpumpen. sotningssats (den innehåller alla packningar.) ventiler både insug och avgas. 
    olja 10w-60 , oljefilter. glykol.
    när det gäller topppackningen så vet jag inte vilken motor du har. vet att det skiljer på den i dom olika satserna. den ena är tjockare typ riktigt packning. den andra packningen är tunnare och som om det är två-tre tunna metallskickt som hålls ihopa av nån nitaktig ring i hörnen.  
    får du fel sort tex den tunna på den motorn med den tjocka så tar kolvarna i toppen och du kan inte snurra runt motorn. då får du riva av allt igen.  

    http://www.gete.se

    är deras hemsida. du kan söka på regnr och motorfamiljen direkt. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.