156 2.0 TS tickar på tomgång

Published by Mattias Schill on

Forum Teknik 156 2.0 TS tickar på tomgång

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Mattias Schill
    Deltagare

Hej!
      Jag har en 156 2.0 TS som tickar på tomgång. Bilen har stått mer eller mindre still i 2 år och jag har börjat göra iordning den för att kunna använda den igen. Motorn har fått ny olja och oljefilter.
      Tickandet låter som en lyftare men det konstiga(?) är att så fort jag bokstavligen sätter foten på gasen (kanske ökar varvtalet 100 varv) så tystnar den. En teori jag har är att den har lite lågt oljetryck men så fort man ökar lite så räcker det för att lyftaren skall tystna.
      Någon som har en idé?
      Mvh
      /Mattias

Henrik Cornelius
      Deltagare

Variatorn?

Säljer OBD-kablar för släckning av airbaglampa mm. PM:a för info.

Kenneth Larsson
        Deltagare

JAg har sedan någon månad en 2,0 Ts GTV.

Den tickade också, så jag bytte kamtidsvariator – och det blev lite bättre.

Nu har jag även bytt vevstakslager och det behövdes definitivt då en cylinder var definitivt kass och en cylinder började bli kass. De andra 2 cylindrarna var OK. Men det tickar fortfarande när motorn är kall framförallt. 

Så det är bara ventillyftare och balansaxlarna kvar att grunna på (möjligen lilländen på vevstakarna).

Men det är lite olika teorier om vad som ger vilka ljud. Svårt att höra utan stetoskop med…

Mattias Schill
          Deltagare

Jag är rätt säker på att det inte är variatorn. Dieselljudet hörs 1-2 sekunder när jag startar men sen är det borta. Detta låter som ett typiskt “ventiltick”.

Mattias Schill
            Deltagare

Körde en lite längre tur nu och nu har ticket försvunnet. Förmodligen var det lyftare som behövde bada i lite ny olja.

Jag läste om en metod där jag inte minns detaljerna.

Gick i stort sett ut på att låta motorn gå på XX varvtal i xx minuter för att skölja ur lyftarna, typ. Var också frågan om missljud.
              Tror det var på A-power jag läste det.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

ventiltryckarna som skrivits om på alfapower bland annat är från ett tips på alfaowner och går ut på att man i flertal omgångar gasar successivt i 15 s från tomgång till 3000 varv och sedan låter bilen gå på tomgång i 15s. Upprepa den långsamma uppvarvningen till 3000rpm och låt gå på tomgång i 15s. Det är abra att göra så 10-30ggr så kommer det faktsikt att tystna. Gav rätt gott resultat på min 2.5 156.

Tipset är via ett mitsubishiforum från början där det stod att en genomsköljning av de hydrauliska tryckarna gjordes på detta viset.

Det är ju gratis förutom soppaförbrukningen när du står och varvar på p-platsen

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.