156 2.5 V6: Bromsservoverkan av/på?!?!
Published by Goran Obradovic on
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23 april, 2022 kl. 11:09 av
Goran Obradovic.
-
FörfattareInlägg
-
24 mars, 2022 kl. 14:25 #61819
Hej
Jag har ett problem med att bromsservoverkan verkar gå av och på lite när som helst, men oftast direkt efter start.
Jag har provat att spraya startgas kring vakuumslangar, för att hitta någon läcka, men utan någon reaktion från motorn.
MES visar inga fel på bromssystemet.
Kan det vara något med ABS’en?
Luft i systemet kanske, trots att jag har fyllt på med ny bromsvätska och luftat det förra året? Jag tror att problemet jämt varit där, alltså oberoende av om jag misslyckats med bromsvätskebytet eller inte.
Annat jag ska leta efter?Tack på förhand för hjälpen.
mvh
GoranPS. Har även ställt frågan på AlfaPower.
-
Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av
Goran Obradovic.
25 mars, 2022 kl. 07:50 #61829Det låter som att problemet är en backventil som inte håller tätt?
Moderna bilar bör vara konstruerade som förr i tiden… Då satt det en backventil i slangen mellan insug och bromsservot. Håller den inte kvar undertrycket i slangen får du bara servoverkan ibland.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
26 mars, 2022 kl. 15:00 #61841Hej igen
Jag hade av backventilen och dess gummipackning från bromsservot, inspekterade, gjorde rent och testade backventilfunktionen.
Inga fel här. Gjorde rent backventilen med bromsrengöringsmedel och satte tillbaka allt.
Startade bilen och sprayade startgas kring alla vakuumslangar/källor jag hittade. Ingen skillnad i tomgångsvarvtalet.Ute och provkörde och allt funkade som sig bör. Ska testa lite längre tid för att kolla om det gjort någon skillnad.
Återkommer om jag får tveksam bromsservoeffekt igen.
Tack för hjälpen.
26 mars, 2022 kl. 17:57 #61843🙂
Jag är fullständigt Räserskadad
22 april, 2022 kl. 13:44 #62228Hej igen
Nä, tyvärr så funkar det lika illa som innan. Jag har kört runt med bilen ett par dagar nu och ingen förbättring alls.
Fler förslag tas tacksamt emot.
Kan det ha att göra med att jag har EBC Yellow stuff belägg som kan behöva lite värme för att greppa?
mvh
Goran-
Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av
Goran Obradovic.
23 april, 2022 kl. 07:03 #62243Nja… låter lite dramatiskt att beläggen skulle ge on off känsla i pedalen, men…
Jag hade en 156V6 där det var monterat yellowstuff. Tyckte alltid bromsarna kändes lite skumma. Fick trycka reJält för att få stopp. Strax innan bilen såldes byttes beläggen fram till “vanliga” belägg. Blev som en helt ny bil. Behövde knappt nudda pedalen för att stanna. Nu i efterhand inser jag att även beläggen bak borde ha bytts. Bilen fick säkert ojämn bromsbalans.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
23 april, 2022 kl. 11:09 #62244Ja, men det är precis den känslan och erfarenheten du beskriver som jag har i bilen.
Så det har med beläggen att göra.
Ok, får köra en banträff, och bedömma om jag vill fortsätta med det och denna bilen. Om inte, byter jag till standardbelägg.Tack Christer
mvh
Goran -
Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.