156 Gta och 156 Gta SW – skillnad i viktfördelning?

Published by Karl Sandler on

Forum Teknik 156 Gta och 156 Gta SW – skillnad i viktfördelning?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30752
    Karl Sandler
    Deltagare

    Hej

    Är det någon som vet hur stor skillnad det är i viktfördelning mellan 156 Gta sedan och 156 Gta SW, kan SW till och med ha lite bättre viktfördelning? 

    #30753
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Förmodligen har SW marginellt bättre viktfördelning. Enligt manualen väger berlinan 1410 och SW 1460 och skillnaden borde ju vara i bakdelen. Om jag kommer ihåg rätt stannade vågen 1460 när jag vägde min berlina med full tank och utan förare. Av det var nästan 1000 kg på framhjulen.

    Går det så går det...

    #30754
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Tänker du räserbil så lär det nog kvitta, den lilla skillnaden kan du lätt bygga iordning med fjäderbalansen och dämparna…

    Min 147a är ju på pappret GALET framtung (69/31 viktfördelning), men jag tror inte du upplever den så när du kör den. Jag gör det inte i alla fall!  

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Giulietta 1.4 TB TCT Sportiva -14
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #30755
    Karl Sandler
    Deltagare

    Tack för svaren. Jag försökte mest bara övertala mig själv att det vore ok med en SW, trots att jag gillar sedanen betydligt bättre.  Men lite coolt vore det allt med en SW i racestuk ?

    #30756

    Inlägg av Stefan Atterhall på 2016-01-13 17:28

    Tänker du räserbil så lär det nog kvitta, den lilla skillnaden kan du lätt bygga iordning med fjäderbalansen och dämparna…

    Min 147a är ju på pappret GALET framtung (69/31 viktfördelning), men jag tror inte du upplever den så när du kör den. Jag gör det inte i alla fall!  

    69/31 är ju nästan identiskt med gamla klassiska Saab 99!! jag antar att du inte brottas med den typen av understyrd känsla som den hade höhö!

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30757
    Peter Braun
    Deltagare

    En standard GTA är rätt understyrd i tvära kurver vad jag läst om i alla fall. En Giulietta QV är med största sannolikhet snabbare runt en bana. GTA handlar helt klart mycket om motorn!!!! 

    #30758
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Det handlar om mycket mer än framtung. GTA SW skiljer sig också genom att tyngdpunkten är nerflyttad. SW:n upplevde i alla fall jag som bättre balanserad än 147:an. Ingen “herrgårdsvagnskänsla” där inte. Nästan lika hysterisk och följsam som min GTV. Inom ganska vida ramar kan man påverka uppträdandet genom val av fjädrar, stötdämpare och bussningar. En oerfaren förare kör förmodligen snabbare runt en bana med SW:n med lämpliga däck som Toyo R1R än med de flesta alternativen. 147 GTA är lite väl giftig och en GTV inte helt lättkörd. Giulietta QV kräver en hel del anpassning för att bli snabb. De flesta av de 235 hp sover gott….

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.