156 Gta och 156 Gta SW – skillnad i viktfördelning?
Published by Karl Sandler on
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 14 januari, 2016 kl. 09:31 av
Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2016 kl. 00:28 #30752
Karl Sandler
DeltagareHej
Är det någon som vet hur stor skillnad det är i viktfördelning mellan 156 Gta sedan och 156 Gta SW, kan SW till och med ha lite bättre viktfördelning?
13 januari, 2016 kl. 10:58 #30753Sune Karlsson
DeltagareFörmodligen har SW marginellt bättre viktfördelning. Enligt manualen väger berlinan 1410 och SW 1460 och skillnaden borde ju vara i bakdelen. Om jag kommer ihåg rätt stannade vågen 1460 när jag vägde min berlina med full tank och utan förare. Av det var nästan 1000 kg på framhjulen.
Går det så går det...
13 januari, 2016 kl. 17:28 #30754Stefan Atterhall
ModeratorTänker du räserbil så lär det nog kvitta, den lilla skillnaden kan du lätt bygga iordning med fjäderbalansen och dämparna…
Min 147a är ju på pappret GALET framtung (69/31 viktfördelning), men jag tror inte du upplever den så när du kör den. Jag gör det inte i alla fall!
Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: YoutubeAlfor för tillfället
147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
156 SW 2.5 V6 TI -05
Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)13 januari, 2016 kl. 20:01 #30755Karl Sandler
DeltagareTack för svaren. Jag försökte mest bara övertala mig själv att det vore ok med en SW, trots att jag gillar sedanen betydligt bättre. Men lite coolt vore det allt med en SW i racestuk ?
13 januari, 2016 kl. 20:31 #30756Fredrik Assarsson
DeltagareInlägg av Stefan Atterhall på 2016-01-13 17:28
Tänker du räserbil så lär det nog kvitta, den lilla skillnaden kan du lätt bygga iordning med fjäderbalansen och dämparna…
Min 147a är ju på pappret GALET framtung (69/31 viktfördelning), men jag tror inte du upplever den så när du kör den. Jag gör det inte i alla fall!
69/31 är ju nästan identiskt med gamla klassiska Saab 99!!
jag antar att du inte brottas med den typen av understyrd känsla som den hade höhö!
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
13 januari, 2016 kl. 22:27 #30757Peter Braun
DeltagareEn standard GTA är rätt understyrd i tvära kurver vad jag läst om i alla fall. En Giulietta QV är med största sannolikhet snabbare runt en bana. GTA handlar helt klart mycket om motorn!!!!
14 januari, 2016 kl. 09:31 #30758Håkan Andersson
DeltagareDet handlar om mycket mer än framtung. GTA SW skiljer sig också genom att tyngdpunkten är nerflyttad. SW:n upplevde i alla fall jag som bättre balanserad än 147:an. Ingen “herrgårdsvagnskänsla” där inte. Nästan lika hysterisk och följsam som min GTV. Inom ganska vida ramar kan man påverka uppträdandet genom val av fjädrar, stötdämpare och bussningar. En oerfaren förare kör förmodligen snabbare runt en bana med SW:n med lämpliga däck som Toyo R1R än med de flesta alternativen. 147 GTA är lite väl giftig och en GTV inte helt lättkörd. Giulietta QV kräver en hel del anpassning för att bli snabb. De flesta av de 235 hp sover gott….
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.