156 GTA SW på Nordic Auto

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt 156 GTA SW på Nordic Auto

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18828

    Hej, ber om ursäkt om bilen ifråga har diskuterats här tidigare. Kunde iaf inte hitta ngn tråd.

    Min fråga är om någon känner till bilen? Kanske har någon varit där och kollat på den? All information är av intresse, då jag är märkesrookie.

    https://www.blocket.se/goteborg/Alf…11&w=3

    Tack!

     

    #18829

    Dyr tycker jag. Kolla här på hemsidan, har sett två st för vettiga pengar senaste tiden!

    #18830
    Thomas Bodén
    Deltagare

      Få saker är så dyra som en billig GTA. Är den helt i ordning, ingen rost i golv eller i framskärmarna (GTA-specifika), bra servicehistoria inkl kamrem etc så är det väl inget enormt överpris om det är en firma som tar ansvar för vad de säljer köprättsligt.

      Den blåa för 65′ på Blocket kan ju vara intressant också… Några fler mil, 305 mm och privatköp utan garanti dock.

      Tar vi en kik på hur GTA-priserna utvecklas i Tyskland tex så är det inga bilar som blir billigare. Det är inga problem att lägga €10′ på en OK bil.

      Dyr? Kanske. Värd sitt pris? Det vet bara köparen…

      156 GTA Sportwagon

      #18831

      Å andra sidan var det en svart SW som gick för 25 här om jag inte minns fel. Helt klart köpläge. Tveksam om den röda är 3 gånger så bra / 50 000 bättre.

       Det finns en riktigt snygg för under 50 på hemsidan nu, den hade jag kollat in.!

      #18832

      Jag vill ha en röd.

      #18833
      Thomas Bodén
      Deltagare

        Det är tveksamt sanneligen…

        Den svarta torde behöva lack, rostfix på framskärmar och baklucka, plastfix på stötfångaren fram, storservice inkl kamremsbyte och polering av lyktor. Om man fixar det själv så är det ett kalaspris, men om man ska lämna in det på verkstad…

         

        Ska den dessutom vara röd så finns det bara en 156 GTA ytterligare till salu i Danmark

        156 GTA Sportwagon

        #18834

        Rimligt pris för en ganska fin GTA är i min värld allt från 65000 och uppåt. Det är ju trots “156vanligheten” ganska sällsynta vagnar. 

        Allt kring 50 och nedåt innehåller nog en hel del dyra/halvdyra förbättringsområden framöver. Den svarta för 25 hade jag gärna norpat upp för det priset, men garagejäklet är ju fullt! 

        Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

        #18835
        Kenneth Larsson
        Deltagare

          Jag är part i målet då jag råkar ha en 156 GTA SW från 2003.

          Att hälla ner 50.000 utan att det syns på bilen i rent underhåll är en bagatell och dom bilar som finns för 25.000 med tveksam historia eller status på skulle jag hålla mig en bit ifrån om man inte har massor med tid och lust att rädda en eventuellt dålig bil med.

          GTA är den typen av bil som var skitdyr som ny, 1’a ägaren hade ofta råd att serva enligt plan, 2’a har det sällan och oftast har 3’e ‘ägaren ingen möjlighet – men vill ha en snabb bil. Konskevensen blir i värsta fall eftersatt underhåll, udda reservdelar och man behöver stor plånbok och uthållighet att få ordning på detta.

          Jag hade tur och köpte en välskött bra bil – men har plöjt ner en 30-40.000 de sista 3 åren på den. Men den är kul att köra ! Jag njuter varje minut!

          #18836
          Thomas Bodén
          Deltagare

            Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-06-21 22:30

            … Det är ju trots “156vanligheten” ganska sällsynta vagnar…

            Här har du en giltig poäng…  Totalt byggdes i runda slängar 680.000 156:or mellan 1997 och 2005. GTA är top-of-the-line och det märks på antalet producerade:

            • Model Antal
            • 156 GTA 3.2:  2625 st
            • 156 3.2 V6 24V GTA SELESPEED 348 st
            • 156 SW V6 GTA 3200: 1174 st 
            • 156 SW 3.2 V6 24V GTA SELESPEED  504 st 

             

            De riktiga rariteterna inom GTA marknaden är ju de 4 svensksålda som har dragkrok . I resten av världen så har ju GTA dragvikt: 0 kg och taklast 0 kg.

            156 GTA Sportwagon

            #18837
            Toni Sjölander
            Deltagare

              Inlägg av Thomas Bodén på 2016-06-23 06:56

              Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-06-21 22:30

              … Det är ju trots “156vanligheten” ganska sällsynta vagnar…

              Här har du en giltig poäng…  Totalt byggdes i runda slängar 680.000 156:or mellan 1997 och 2005. GTA är top-of-the-line och det märks på antalet producerade:

              • Model Antal
              • 156 GTA 3.2:  2625 st
              • 156 3.2 V6 24V GTA SELESPEED 348 st
              • 156 SW V6 GTA 3200: 1174 st 
              • 156 SW 3.2 V6 24V GTA SELESPEED  504 st 

               

              De riktiga rariteterna inom GTA marknaden är ju de 4 svensksålda som har dragkrok . I resten av världen så har ju GTA dragvikt: 0 kg och taklast 0 kg.

              Hej.I mitt regbevis står det ,max släpvagnsvikt 1300kg. Jag har svensksåld 156 Gta Berlina -03.Är det en av rariteterna då kanske?                Toni

              #18838
              Kenneth Larsson
              Deltagare

                I mitt supplement i instruktionsboken som behandlar GTA speciellt står det tydligt att GTA INTE SKA UTRUSTAS MED DRAGKROK.

                 

                Misstänker att släp kombinerat med 250 Hk och framhjulsdrift är en dålig kombo!

                #18839
                Mats Forssén
                Moderator

                  Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-06-23 13:00

                  I mitt supplement i instruktionsboken som behandlar GTA speciellt står det tydligt att GTA INTE SKA UTRUSTAS MED DRAGKROK.

                   

                  Misstänker att släp kombinerat med 250 Hk och framhjulsdrift är en dålig kombo!

                  Jag hade en svensksåld GTA SW med drag och det den bästa dragbil jag haft. På landsväg och motorväg var det bara att lägga i 6:an, gasa upp till lämplig hastighet och aktivera farthållaren så var det bara att åka. Man behövde aldrig hålla på att växla ner för uppförslut osv, den bara drog…  
                  Min spaning är att jag tror att importören (säkert understödda av fabriken) inte brydde sig om att typa GTA för släp pga kostnad och / eller praktiska orsaker samt image / marknadsföring. Ford gjorde likadant med Mondeo ST220 tex och det finns flera andra exempel där prestandaversionerna inte typats för drag. Därav texten i instruktionsboken. Rent strukturellt är det ju samma bil som övriga 156:or så det finns ju ingen hållfastighetsmässig anledning att det inte skulle fungera.

                  Hur det kan komma sig att några exemplar trots detta har en släpvikt i regbeviset kan man ju spekulera i men jag gissar att det har med mänskliga faktorn på transportstyrelsen att göra helt enkelt. 

                  #18840
                  Sune Karlsson
                  Deltagare

                    Min GTA har också 1300 som släpvikt (men ingen krok!). Skulle tro att alla har det, det är ju “bara” en 156a med lite större motor. Att någon italienare skrivit i instruktionsboken att man inte får koppla på släp är ju en annan sak.

                    Går det så går det...

                    #18841
                    Mats Forssén
                    Moderator

                      Inlägg av Sune Karlsson på 2016-06-23 15:06

                      Min GTA har också 1300 som släpvikt (men ingen krok!). Skulle tro att alla har det, det är ju “bara” en 156a med lite större motor. Att någon italienare skrivit i instruktionsboken att man inte får koppla på släp är ju en annan sak.

                      De flesta har faktiskt ingen angiven “max släpvikt” i regbeviset = ej typade för släp
                      Hur jag kan veta det?! När jag skulle köpa GTA så var drag ett viktigt kriterium så jag kollade uppgifterna på rätt många exemplar. 
                      GTAn som denna tråd handlar om har det dock fast med maxvikten 1400kg vilket är märkligt när vanliga 156or har 1300kg.
                      Återigen tror jag detta beror på manuell hantering då denna bil är märkt som “import”.

                      #18842

                      Hej det är min blåa som nämns i tråden. Kollade upp för några år sen hur många GTA sw som var reggade i Sverige 33 var siffran, vill man ha en ovanlig bil som är relativt snabb så är det ett bra val. Mycket gjort senaste tiden på bilen. Sen tycker jag att det är ett plus att bilen är Svensk såld och att den gått året runt (tvättad varje vecka) samt rostskyddsbehandlad, kamrem rullar och vattenpump är förstås byta var 3år.Finns väl 4 till salu så det är inte gott om dem. Välkomna och titta ni som är seriöst intresserade. Ha de mvh Eric

                    Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.