156 jtd 2.4 20v dålig tomgång m.m

Published by Daniel Andersson on

Forum Teknik 156 jtd 2.4 20v dålig tomgång m.m

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36177
    Daniel Andersson
    Deltagare

    Hej, har lite funderinga. Min 2.4 20v har börjat gå dåligt på tomgång, det som händer är att den låter som att den ska dö, ( som när man öppnar olje påfyllningslocket på många bilar) den börjar vibrera häftigt. Sen måste man varva lite mer när man ska köra iväg annars får man motorstopp. Men den går som vanligt över 2000rpm, men den drar mycket mer diesel än innan ca 0.9 istället för 0.5 enligt färddatorn. Då är frågan om oljereturen till turbon kan ställa till det här problemet för jag tror den läcker lite olja. (Droppar lite olja från höger sida ”passagerare sidan” när den står stilla). Map sensorn är bytt för 2 veckor sen. Tack på förhand

    #36178
    Rickard Bergh
    Deltagare

    du har många faktorer som kan påverka detta.
    du kan ha ett igen sotat insug med kärvande virvelspjäll.egr ventil. katlysator, partikelfiler. man får helt enkelt göra massa mätningar.
    kolla med diagnos instrumment och parametermätningar för se turbotryck. insugsluft. osv osv. det är dessa värde som kan avslöja mkt
    av dina problem.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36179
    Daniel Andersson
    Deltagare

    Partikelfilter finns väl inte på denna modell? Turbon laddar som den ska när jag hade obd2 läsaren i när jag körde den, peakar runt 1.6 bar. Egr ventilen skulle kunna ha slammat igen, men gjorde rent och kollade den för ca 8 veckor Sen. Har också läst att många har haft problem med insuget och virvelspjällen. Men att den här gått hur bra som helst och sen nästa dag gå riktigt dåligt på låga varv. Jag har inga felkoder hade insuget varit igen slammat så skulle map sensorn registrera dåligt tryck m.m. någon idé om det finns någon vanlig vakuum läcka på dom här motorerna? 175hk

    #36180
    Rickard Bergh
    Deltagare

    nää det är rätt. såg sen det var en 156. läste det som en 159
    du får inte felkod för att virvelsjället är igensatt. det är vanligt med knäckt spjälaxel så det inte rörs sig även om motorn gör sitt jobb, då blir det ingen felkod.
    du vet ju inte om ditt turbo tryck är rätt ändå när du kollar så. du måste veta vid vilket varvtal har du maximalt laddtryck och vad ska trycket vara osv..
    är många parametrar som ska vara med.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36181
    Daniel Andersson
    Deltagare

    Jo det är sant. Ska ta och gå igenom dom olika delarna när det finns tid. Just det, när bilen blir varm så går den bra/bättre på tomgång.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.