156 jtd 2.4 20v startar inte
Published by Daniel Andersson on
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 10 september, 2018 kl. 15:28 av Daniel Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2018 kl. 14:04 #35811
Hej! Jag köpte mig en 156a för snart 2 månader sen, och nu så vill den inte starta. Ska försöka sammanfatta problemet så noga jag kan. När jag köpte bilen så märkte jag att övre tryckslangen hade en lång spricka under till (vanligt fel) så jag beställde en ny från Tyskland, så jag tätade den gamla slangen provisoriskt tills den nya kom hem. Jag märkte att det har kommit massor av olja från slangen ner på relä kåpan b.la. När jag bytte ut den gamla slangen till den nya slangen så vägrade bilen å starta. När jag försöker starta den så går motorn runt men inget mer händer. Jag köpte ett nytt batteri och samtidigt så gjorde jag rent alla kontakter b.la reläna och säkringarna vid batteriet. Den har startat hur lätt som helst innan jag bytte ut slangen men den är inte problemet. När jag slår på träningen så slocknar inte alfa code system lampan (bil med hänglås) borde vara startspärren. Sen får jag felmeddelande om VDC failur go to dekaler. Det enda jag gjorde när jag bytte slangen var att flytta lite på ecu:n men kablaget var fortfarande i boxen, sen skjöt jag tillbaka boxen men det blev lite hårt. Har någon haft liknande problem? Motor varvet går upp till 1000 och dippar enligt varvräknaren när man försökte starta.
8 september, 2018 kl. 23:10 #35812Skulle nog läsa av eventuella felkoder för att se vad de säger, svårt uttala sig innan. Fel som uppstår av ett dåligt batteri behöver inte nödvändigtvis lösas av att bara koppla in ett nytt, man kan behöva radera felkoder som uppstått pga det också.
Det kan ju också blivit något när du flyttade på ECU, någon kabel som lossnat eller gått av. Dylika kablage och kontaktstycken är väldigt känsliga, särskilt när bilar börjar bli gamla. Allt åldras och blir skört.9 september, 2018 kl. 08:32 #35813Tack, jag ska kolla upp med dator och sen mäta kablaget.
9 september, 2018 kl. 17:09 #35814Det är databoxen som är kass. Någon som har en Bosch 0 281 010 988 styrenhet liggandes har kontakt med en kille som skulle kunna klona den gamla boxen.
9 september, 2018 kl. 17:26 #35815vad är det som säger boxen är kass ? hur kom du fram till det.
vet att det har varit problem med 159 och det elektroniska tändlåset som strulat för många.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
9 september, 2018 kl. 17:35 #35816En kille kom förbi och kopplade in datorn för å kolla felkoder. Men han fick ingen kontakt med ecu:n, han kunde kolla startspärren och abs det såg bra ut. Kopplar jag ur boxen så är det ingen skillnad. Jag kom på det att Jag utav misstag måste ha kommit åt minus Polen när jag flyttade boxen när jag skulle lirka i slangen ner i ic:n. Så troligen så här det blivit någon överspänning i boxen fast att boxen är jordad i höljet. Där av så tror jag att det är boxen som är körd tyvärr
10 september, 2018 kl. 14:40 #35817kolla säkringarna först. sitter
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
10 september, 2018 kl. 15:29 #35818Har kollat alla säkringar inne i kupén och i motor utrymmet. Samt reläna. Men boxen är under arbete nu.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.