156 JTS – 04 startar inte
Published by Peter Fröst on
- Detta ämne har 42 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 17 september, 2019 kl. 21:05 av
Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
26 februari, 2019 kl. 10:59 #36183
Hej!
Förra veckan tankade jag 98 oktan för första gången och 500 meter från macken stannade bilen i en rondell. Felkoden verkar ha med bränsletrycket att göra. Vi har tagit ur pumpen och provkört den. Den startar och går i ca 1 sek, både utan och med bränsletrycksmätare kopplad till slangen. Satte tillbaka pumpen men bilen startar inte. Någon som har något förslag?
/peter4 mars, 2019 kl. 10:14 #36184Har fortfarande inte fått igång bilen. Den mest troliga felkoden är P2254 med förklaringen
– O2 sensor negative
– Current Control
– Circuit open
– Ban 2 sensor 1.
Någon som vet var man skall leta? Har även felkoder P0571, P1531 och P1670? Tacksam för tips om hur vi skall ta oss vidare i felsökningen./peter
4 mars, 2019 kl. 12:02 #36185P2254 indikerar en trolig trasig lambdasond eller kabelbrott till den. Lite går läsa här: https://www.obd-codes.com/p2245
Det borde inte göra så bilen inte går starta dock, det brukar de göra även med trasig lambdasond, de går bara som en påse nötter istället.
P1670 ska, om jag hittat rätt info, indikera fel i bränsletrycket, antingen pumpen eller bränsletrycksregulator. Min instinktiva känsla är att det är där du ska börja.
P1531 Är jag osäker på, hittar lite olika bud på den då den inte är en standard OBDII-kod men någon av träffarna indikerade fel i insprutningen.
Att det skulle bero på att du tankade 98 oktan är knappast troligt, det är nog mer ett olyckligt sammanträffande.
P0571 är Brytaren på bromspedalen som signalerar till farthållaren att stänga av när du trampar på bromsen. Är den trasig så stängs inte farthållaren av vid bromsning.
https://www.obd-codes.com/p05714 mars, 2019 kl. 14:10 #36186har du kollat nödbrytaren som ska sitta under endera stol.
har varit med om att den har löst ut helt plötslig och då startar inte pumpen. den löser ut när man krockar för bryta strömmen till pumpen.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
5 mars, 2019 kl. 12:40 #36187Tack för tipsen. Har haft problem med Lambdan tidigare så den koden kanske är gammal. Jag har ju tagit ur pumpen och provkört så den borde inte vara problemet. Skall leta efter kontakten under stolen men den borde väl stänga av pumpen? Jag tror också på bränsletrycksregultorn, har inte JTS någon högtryckspump? Har även läst att tändspolarna brukar ge upp men tycker det är konstigt att bilen dör totalt på alla cylindrar om det skulle vara någon av dem? Kan man hitta någon principskiss på hur insprutningen och tändningen fungerar?
/peter
5 mars, 2019 kl. 14:17 #36188du har en förpump i tanken och den brytaren stryper strömen till pumpen i tanken vid en kollision.
det är för att hindra en ev brandrisk.
fungerar inte den pumpen och kan bygga tryck till högtryckssystemet så får du inte heller gång bilen.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
5 mars, 2019 kl. 14:21 #36189Det är den pumpen jag har provkört. Finns det alltså en pump till? Mekanisk eller elektrisk? Sitter på motorn antar jag?
5 mars, 2019 kl. 15:10 #36190japp . jts har en högtrycks pump på motorn. som bygger upp det högre bränsletrycket till spridarna.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
11 mars, 2019 kl. 19:04 #36191Nu har jag konstaterat att den får bränsle fram till högtryckspumpen fast bilen är fortfarande stendöd. Kan det vara någon givare till kamaxel eller vevaxel, jag tycker givare borde ge felkoder om dom inte fungerar? Någon som har några tips, jag har lite svårt att få iväg bilen till en alfaverkstad.
11 mars, 2019 kl. 23:43 #36192Posted By Peter Fröst on 11 mar 2019 07:04
Nu har jag konstaterat att den får bränsle fram till högtryckspumpen fast bilen är fortfarande stendöd. Kan det vara någon givare till kamaxel eller vevaxel, jag tycker givare borde ge felkoder om dom inte fungerar? Någon som har några tips, jag har lite svårt att få iväg bilen till en alfaverkstad.vad har du för bränsletryck. det är med viktigt. du kan ha bränsle fram men är för lågt tryck.
är din rpm sensor kass så startar den inte heller. får den inget signal så inget bränsle.
har du diagnos så du kan kolla parametrar och felkoderna ?Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
13 mars, 2019 kl. 20:31 #36193Jag köpte en OBD-2-adapter ELM 327 för iPhone hos Kjell & Company , appen heter Outils OBD Facile. Koderna jag kan läsa är dom jag skrev tidigare. Kan jag mäta bränsletrycket innan högtryckspumpen, vilket tryck skall det vara? Var sitter rpm sensorn? Är det kamaxel eller vevaxel?
16 mars, 2019 kl. 18:26 #36194Någon som vet vad detta är? Regulator eller givare? Den sitter efter högtryckspumpen och reglerar eller mäter trycket. När jag kopplade loss elkontakten för att ohm-mäta så startade plötsligt bilen men gick dåligt. När jag satte i kontakten så stannade bilen?
16 mars, 2019 kl. 18:39 #36195Jag försöker ladda upp en bild men får bara felmeddelanden.
16 mars, 2019 kl. 19:46 #36196det är sensorn som mäter upp trycket för att kunna starta. då är den förmodlingen kass när den stannar efter du stoppat i kontakten. ger inte den rätt signal och trycket så startar inte bilen. det är som på en diesel. spridarna öppnar inte om railtrycket är för lågt.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 mars, 2019 kl. 14:41 #36197Tack Rickard för all vägledning, skall försöka hitta en begagnad och prova med. Hur lyckades du se bilden som jag inte lyckades ladda upp?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.