156 JTS – 04 startar inte

Published by Peter Fröst on

Forum Teknik 156 JTS – 04 startar inte

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36213
    Peter Fröst
    Deltagare

    Något tips om var jag kan få tag i dom eller vilka jag måste köpa?

    #36214

    Lägg upp en separat annons om köpa/låna verktygen. Eller skriv på facebook eller alfapower.
    Brukar lånas friskt mellan alfaentusiasterna har jag sett. ?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #36215
    Henrik Boldrup
    Deltagare

    Kolla auktionen efter Björkmans bil, de har massor av specialverktyg till Fiat och Alfa kanske även jiggarna till kamaxeln

    Stelvio Ti-20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

    #36216
    Peter Fröst
    Deltagare

    Nu har vi kontrollerat läget på kammarna med jiggarna och båda verkar stå i rätt läge. Jiggarna passade fint på tvåans insugskam och treans avgaskam när ettan stod i öd. Felkoden är fortfarande P0340 även med ett Biltema instrument som jag lånat. Är det en bra idé att starta och koppla ut kontakten till kamlägesgivaren under drift för att se om bilen stannar? Jag antar att det är det sladden som kommer ut ur kamremskåpan på baksidan av motorn och går upp längst med insuget?
    Om det är synkningen med vevaxelgivaren så kan det ju även vara den som krånglar? Var sitter den?
    Några andra förslag på hur vi kommer vidare?

    #36217
    Rickard Bergh
    Deltagare

    krånglar vevaxelgivaren så är det på tre sätt. den stannar vid varm. du kan köra hur mkt som helst och du kan inte starta den förens den kallnat efter du stannat och sist så då går den inte alls. prova o koppla bort kamaxelgivaren o se vad som händer.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36218
    Peter Fröst
    Deltagare

    Nu tror vi ändå att det är kamaxelgivaren som spökar. Avbrott mellan stift 2 och 3 när vi ohmar. Kan det vara så att den styr med hjälp av vevaxelgivaren men att den söker rätt läge, därav svårstartad? Nästa fråga är om jag kan byta givaren utan att ta bort kamremmen och hjulet på avgassidan som givaren sitter bakom? Behövs det specialverktyg för att spänna remmen om jag tar bort den?

    #36219
    Rickard Bergh
    Deltagare

    rem och drevet måste av. det enda du behöver är ett mothåll mot kamdrevet då det är på flytande kona och kan snurra runt. alltså ingen kil, sen behöver du en moment nyckel för rätt momentdragning. så klart jiggar och indikatorklocka.. ja dom synkar tillsammans för motorstyrdonet ska veta optimala motorförhållande. är dom osynkade så får du även felkod. därför du skulle kolla inställningen på kammarna kontra öd läget pga din baktändning. du måste ha en till en kamlägesgivare till JTS motor

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36220
    Peter Fröst
    Deltagare

    Jag har ju inte haft någon baktändning förutom på verkstan där dom använde startgas. Antar att det var gasen som självtände? Vi har ju skaffat en exakt likadan rerservdelsbil (med kamremsbrott) så jag plockar delar från den, nästan exakt likadana och samma årsmodell. Vad menar du med mothåll? Är det inte bara insugsdrevet som är flytande , när jag tar bort avgasdrevet (på skrotmotorn) så verkar det bara kunna sitta i ett läge? Behöver man inget verktyg för att ställa in spännrullen till remmen? Hur släpper man på den?

    #36221
    Rickard Bergh
    Deltagare

    drevet på avgassidan är lite justerbart, det är v6 som det kan snurra på helt.
    du måste ha något som håller drevet i rätt läge när du spänner bulten. gör du inte det så snurrar du på vevaxlen via kamremen och då har du ett ras. du ska spänna bulten med 11,2kg så det krävs ett bra mothåll du har inne i drevet när du spänner. finns specialverktyg för detta med.
    spännaren släpper man så den fjädrar ut och sen finns det ett speciellt verktyg för att spänna upp den igen. lika så med balansaxelremmen.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36222
    Peter Fröst
    Deltagare

    Dags att avsluta den här tråden. Fick igång bilen utan felkoder i helgen efter att ha bytt kamaxelgivare och kamrem. Jag blev ganska lurad av att bilen gick att köra utan fungerande givare men så var fallet, dock svårstartad. Nu till nästa fråga. Är balansaxelremmen viktig för funktionen (dämpa vibrationer) eller är det en ren komfortgrej? Eftersom jag inte visste om bilen skulle funka så bytte jag bara kamrem, tog bort balansaxelremmen och dess spännrulle. Är det något jag bör beställa och montera? Fiat lär ju inte ha balansaxlar på liknande motor, kanske har med volym att göra?

    #36223
    Rickard Bergh
    Deltagare

    balansremen kan du ta bort. det är inte mkt mer vibrationer man känner. så slösa inte pengarna på den.
    skönt det löste sig nu.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36224
    Peter Fröst
    Deltagare

    Nu är den besiktigad också

    #36225
    Thomas Karlsson
    Deltagare

    Balansaxelremmen, välj själv. Jag tog bort den på en av mina 2.0 TS och fick inte några kännbara vibrationer men däremot ett dånande ljud, ungefär som när man har för hård upphängning av ljuddämpare. Kanske är mer eller mindre märkbart i olika bilar, min ska få tillbaks remmen vid nästa tillfälle. Mvh Thomas

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.