156 JTS
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 17 mars, 2016 kl. 21:05 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2016 kl. 12:04 #31113
Övergivna Forumposter
Deltagarehej. har nu bytt så alla spolar är nya. o stiften med nya. och bilen går fortfarande samma lika skit dåligt när den blir varm, när den är kall så är det inga som helst misständningar. men så fort den blir lite varm så är det kört, samma fel koder att det är 2ans cyl det felar på, men hittar inga fel på den. finns det nån som är haj på 156 JTS 03? Funderar nu på att riva insug o kika lite. men någon pratade om göra ren lmm?
10 mars, 2016 kl. 22:20 #31114Igino Cazzola
DeltagareJag hade flera felkoder som handlade om missfire. Alla experter pratade om tändstift/tändspolar. Det visade sig vara en spridare som stannade när det blev varmt.
Jag är fullständigt Räserskadad
10 mars, 2016 kl. 22:42 #31115Thomas Sjölin
DeltagarePrecis som Igino säger så borde nästa steg vara att kontrollera spridarna.
Man ska inte ta felkoder som något hundraprocentigt givet. Jag har lärt mig att en felkod i det stora hela enbart ger en idé om inom vilket område felet kan vara. Misständning kan bero på tändspole, tändstift, spridare eller helt enkelt en tändkabel som inte är frisk.
Har på jobbet bråkat med många bilar där felkoden varit gaspedal eller spjällhus och i flera av fallen har själva felet suttit i den andra delen än den som felkoden angav. Datorer är dumma, de gör bara det de blivit tillsagda att göra och kan inte tänka själva. Om någon programmerat att en viss parameter ska indikera fel på ditten så är det ditten den säger det är fel på även om felet orsakas av datten.
10 mars, 2016 kl. 23:54 #31116Alberto Ferrante
DeltagareTyvärr, som gammal IT människa kan jag bara bekräfta, datorerna är dumma eller lika bra som dem som har programmerat dem.
Visst skulle det går (och så är det säkert på mer avancerade maskiner som flygplan etc) att göra dem mer “intelligenta” med mer avancerade program men jag tror att alla de program som finns installerade på en bildator är för det mesta kopplade till sensorer som mäter symtomerna inte orsakerna.
Nu är jag ingen expert om sånt men det känns ganska logiskt om man gör så.
Lycka till i alla fall med bilen, det kommer att lösa sig.
Alberto
12 mars, 2016 kl. 17:51 #31117Övergivna Forumposter
Deltagareär det en svår opperation att kolla spridare? ska man byta alla eller går det att rengöra eller liknande, MÅSTE få den att gå bra innan sommaren, har tillgång till garage o har köpt en extra 147a som åker så länge 156an är dum =)
12 mars, 2016 kl. 21:46 #31118Thomas Sjölin
DeltagareOm du får felkoder som antyder att det är tvåans cylinder som misständer så är det logiskt testa den spridaren först. Även om man inte ska ta felkoder som givna så pekar det oftast till rätt cylinder.
Rengöra vet jag inte om de är idé, lika bra byta ut den mot en ny. Visserligen är det runt en tusenlapp för en spridare men har de väl börjat krångla är det svårt få till dem.
13 mars, 2016 kl. 11:50 #31119Peter Andersson
DeltagareJag står också inför spridarbyte, svår operation?
14 mars, 2016 kl. 12:37 #31120Christer Andersson
ModeratorEtt sätt att testa om det är injektorfel är att byta plats på dem?
Byt plats på spridarna mellan cyl 1 & 2. Flyttas felkoden till cyl 1 = injektorfel.
Blir det ingen förändring kan det vara kontakt/kabelfel eller… nån kvarstående tändproblematik.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
14 mars, 2016 kl. 19:23 #31121Övergivna Forumposter
DeltagareAha kollade på nätet o en spridare kostar runt 1000kr o det är ju inte mkt om det nu är felet på pärlan. =) frågan är ju nu vad man behöver riva för att byta ut en, det är ju min cyl 2 som knasar så börjar med den, eller är det en tanke att hitta begagnade? hur testar man dessa?
14 mars, 2016 kl. 19:27 #31122Rickard Bergh
Deltagarespridarna på jts är inte så lätta att byta som på en vanlig ts motor. dessa sitter under insuget in i toppen direkt.
man får demontera det. lossa fäste för spridaren och sen enligt instruktionen så ska man ha en speciell avdragare för att dra ut den. då den sitter in i förbränningsrummet direkt. istället för via insugs kanalen. så man byter inte bara spridare så där hur som för att se om den är kass.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
14 mars, 2016 kl. 23:04 #31123Övergivna Forumposter
Deltagaremen är det vanligt att det är spridare som knasar när den går bra kall. har hänta att åkt några meter o sen startar om den så går den inte bra då heeller. men vid första start går bra
15 mars, 2016 kl. 19:50 #31124Rickard Bergh
DeltagareInlägg av Peter Lisberger på 2016-03-14 23:04
men är det vanligt att det är spridare som knasar när den går bra kall. har hänta att åkt några meter o sen startar om den så går den inte bra då heeller. men vid första start går bra
ja det händer att spridare knasar så. dom kan klibba invändigt och kärva i spolen som sköter öppnandet.. så ja det kan hända bara så när den är kall..¨¨
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
15 mars, 2016 kl. 22:05 #31125Övergivna Forumposter
Deltagareska börja riva bilen nästa vecka så får vi se om byter alla eller provar med den på 2ans cylinder. =)
15 mars, 2016 kl. 22:07 #31126Övergivna Forumposter
Deltagaregår det att kolla upp om en spridare funkar som den ska när den inte sitter i bilen?
16 mars, 2016 kl. 19:49 #31127Rickard Bergh
DeltagareInlägg av Peter Lisberger på 2016-03-15 22:06
går det att kolla upp om en spridare funkar som den ska när den inte sitter i bilen?
bra fråga. det vet jag inte. kan inte säga hur du ska kunna kolla den. enda jag kan tänka mig är att kolla med diagnos utrustning. alternativt kolla med osilioskop.för se kurvan o jämföra med dom andra. spridarna.
har du köpt spridare ?? det krävs ett specialverktyg för att få ut dom ur toppen.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.