Tänkte bara delge lite info. Vår 156 JTS började gå ryckigt vid acceleration härom veckan. (Jag hade tidigare slarvat vid påfyllning av motorolja, ett vindkast styrde oljestrålen utmed täckkåpan. Bara att skruva loss och torka rent.) Tyvärr såg jag senare vid felsökningen att olja letat sig ner till kontaktdonet på 1:a cylinderns tändspole. Jag var helt säker på att det var denna tändspole som nu gett upp. Så var inte fallet. Bytte plats på den nya tändspolen och fick napp först vid cylinder 4. Vilken lycka. Nu går den fint igen Ny Bosch-spole kr 765,60.
Man ser inte om en tändspole gjort sitt utan man får läsa av felminnet och se vart den misständer och skifta med en annan tändspole och läsa av felminnet på nytt för att se om felet flyttats till den cyl. man bytt till. Går bilen illa på tomgång så kan man lyssna sig fram till den felande spolen, ta av en kontakt i taget och lyssna, går motorn ännu sämre så är spolen hel, tar du av en kontakt och motorn går som innan betyder det att spolen inte fungerar.
Det är nog helt riktigt som David säger, det syntes inget externt på min felande tändspole. Jag var mer överaskad att det inte var den tändspolen som jag sölade ner med olja som felade. På tomgång gick min motor helt OK. Det var endast vid gaspådrag under körning som den hackade och jag fick bara motorlampan att tända en gång, när jag provocerade accelerationen ordentligt. Den slocknade direkt efter det så jag var osäker på om det skulle gå att läsa av i efterhand. Det är lätt gjort att byta tändspole så köp en och prova runt. Lycka till