156 JTS, stötdämpare bak

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik 156 JTS, stötdämpare bak

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34056

    Ett ovanligt dunkade uppstod vid ett fartgupp som följdes av ett något skrapande ljud. Hade bara några hundra meter till parkering där jag kunde konstatera att fjädertallriken vänster bak rostat sönder varvid den nu vilade mot däcket. Slutsatsen lyder att fjäderbenet måste bytas, detta har jag några funderingar kring.

    När jag kollar reservdelar verkar det som om det finns två olika modeller av stötdämpare bak; med och utan sportchassi. Är det de facto en skillnad mellan dessa fjäderben? Hur vet jag om jag har sportchassi eller inte?

    Är det common practice att också byta fjäder när man ändå byter stötdämpare? Vad jag kan se ser fjäder hyfsat frisk ut men man vet ju aldrig.

    Sist, finns där några ‘husmorsknep’ någon kan tipsa med när man genomför ett byte? Andra gången man gör något brukar ju gå betydligt smidigare än första så om man kan få ett litet försprång kan det troligen underlätta.

    Tack på förhand
    //Anton

    #34057

    Uppdaterar med lite bilder nedan. Vad jag förstått fanns det tre ‘trim levels’ efter facelift; Lusso, Veloce och TI där det mellan Lusso och Veloce/TI är olika fjädringskomponenter (jag gissar Lusso = ‘standard’ och Veloce/TI = ‘sportchassi’). 
    Jag är rätt säker på att jag inte har en TI men är inte säker på hur jag kan särskilja mellan Lusso och Veloce, kanske kan någon konnässör här på forumet direkt se det på bilderna?
    Oerhört tacksam för input!
    mvh Anton

    #34058
    Mats Elm
    Deltagare

    Hej Anton, jag är ingen bilexpert men av bilderna att döma så tror jag att du har standard dämpare och fjädrar, dvs den ser inte sänkt ut. Har själv en JTS SW och bytte dämpare och fjädrar för några år sedan efter att en stötdämpare börjat läcka. Det är en lång bult som du måste ta bort, mitt tips är att rengöra ordentligt med en stålborste och någon vecka innan det ska demonteras flera gånger spaya med något rostlösande medel, sedan var det inga problem för mig att ta bort denna bult utan våld. Fint skick på din bil!

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #34059

    Jag kan ha fel… men den enda modellen av “faceliften” som var sänkt 20mm var Ti-modellen. Det ingick i Ti-paketet.

    Tidigare hette det SP (Sportpaket?)

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #34060

    Tack för input!

    Jag har emellertid hittat ett artikelnummer på befintliga fjäderben som jag lyckades hitta att beställa, enligt sidan jag beställde från är dessa för sportchassi – vad nu menas med det. Men jag hoppas att de har rätt på sina siffror och att de passar.

    Som kuriosa bifogas några bilder som visar hur det inte ska se ut.

    #34061
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Lyckas du hitta ett originalnummer så ska du givetvis gå efter det, då borde det inte bli fel.

    På din fråga om fjädrarna. Personligen skulle jag nog byta dem också om jag ändå bytte fjäderben, särskilt om fjädrarna aldrig bytts på bilen förut. Det besparar en del senare huvudvärk när de väl ger upp. Det är inte heller helt lätt se om en fjäder fått en liten spricka, särskilt inte när den är täckt av ett lager smuts, men har den väl fått det så börjar rosten äta sig genom ganska snabbt.

    Har man dessutom otur när fjädern väl går av så gör den det på ett sådant sätt att den kliver av tallriken och skär sönder däcket. Det är iofs maximal otur om det sker men ingen omöjlighet.

    Det är iaf vad jag skulle göra. Det innebär en extra kostnad för fjädrarna men kan vara väl värt det i längden.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.