156 Knackar
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23 februari, 2014 kl. 09:33 av Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2014 kl. 14:42 #23963
På väg hem nu så började det knacka lite i motorn. tänkte inte så mycket på saken utan körde vidare. Ca 2 mil senare så förlorade man all kraft i motorn i princip och det vart ett väldigt knackande.. Tempen sköt i höjden så jag stannade av vid vägrenen. Blev bogserad hem. Startar man bilen så vill han inte i början men startar sen upp och knackar som satan. Bilen kommer att stå nu. Misstänker att jag fått ventilras Hur enkelt kan det vara att reparera det eller är det inte lönt att lägga pengar på bilen?
H// Jonas
16 februari, 2014 kl. 14:49 #23964Varför misstänker du ventilerna?
Känns mera logiskt med vevaxel/vevstakslager. Om inget annat är sönder är det mest bara jobb att fixa – inte speciellt dyra grejor.
16 februari, 2014 kl. 14:55 #23965Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-16 14:49
Varför misstänker du ventilerna?
Känns mera logiskt med vevaxel/vevstakslager. Om inget annat är sönder är det mest bara jobb att fixa – inte speciellt dyra grejor.
Misstänker ventilerna eftersom missljudet kommer ovan motorn så att säga, vid 3:e-4:e cylindern.
16 februari, 2014 kl. 18:00 #23966Om det är en Twinspark vi snackar om så jag har en komplett topp samt block till den motorn från just en 156a hemma i garaget ifall det är intressant.
16 februari, 2014 kl. 18:47 #23967Klart det är intressant, frågan bara vad du begär för det? Bor i lägenhet så jag har inte tillgång till motorlyft eller dylikt direkt.
19 februari, 2014 kl. 12:21 #23968Låter precis som min i allt du beskriver, jag kan nästan lova att det är vevlagerna som har gett upp. Och är det så som det va på min så har du metall spån i hela motorn nu, testa att ta ut oljan o se om det är metallspån i den så vet du sen.
MVH
Anders19 februari, 2014 kl. 13:10 #23969Inlägg av Anders Gustafsson på 2014-02-19 12:21
Låter precis som min i allt du beskriver, jag kan nästan lova att det är vevlagerna som har gett upp. Och är det så som det va på min så har du metall spån i hela motorn nu, testa att ta ut oljan o se om det är metallspån i den så vet du sen.
MVH
AndersMen kan det verkligen hända så fort? Menar det har inte gett något missljud annars i motorn.
20 februari, 2014 kl. 06:50 #23970För mig rasa det under acceleration på motorvägen o innan dess kunde man inte höra något som va fel alls.
Men lättast är att ta ut oljan tror jag, för det va mycket spån där i på min iallafall.
23 februari, 2014 kl. 08:48 #23971Liten update. Gjorde ett komptest nu och i cyl 1-3 så pendla det mellan 11-12 bar och i cyl 4 låg det på ca 5.5 bar. Det måste väl betyda ventilras eller?
23 februari, 2014 kl. 09:33 #23972ett vevlager ras så kan du få samma resultat då kolven inte går lika högt upp som dom andra pga att lagret är mkt tunnare. har du ett ventilras så har iregel inte nått komp alls då dom är öppna alternativt knäckta .
oavsett är det bara o riva. hade kollat vevlager först. har du tur så kan det klara sig. men troligt inte.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.