156 selespeed -oo

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik 156 selespeed -oo

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

156 selespeed där ingen växel går i, nån som har någon ide om var jag ska börja?

Thomas Karlsson
    Deltagare

Har du haft några problem innan? Kolla att bromsljuset lyser när du trycker på bromsen. (Selespeeden kollar att bromsen är nedtryckt, samma switch som tänder bromsljuset). Startar hydralpumpen när du öppnar föraradörren när bilen stårt typ en kvart?(selespeeden kollar att det finns tillräckligt tryck). Det finns andra villkor för att det ska gå att växla. Jag har haft detta problem på min 147 -01 och en del andra fel på selespeeden. Flera av felen har berott på att kontakterna på kabeln mellan prylarna på selespeed-roboten och den 20-poliga kontakten placerad mellan batteriet och motorn har glappat, även glapp i den 20-poliga kontakten, ibland har det räckt att ruska lite på den kontakten och sen har det gått att växla. (Spännande situationer uppstår ibland) Mvh /Thomas 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Bromsljuset lyser, det hörs ett surrande när jag öppnar dörren, verkar OK så långt. Nuvarande ägare har bytt en “styrenhet” utan resultat, nu har han tröttnat och säljer en fin och mycket välskött 156:a till en billig penning. Finns det flera styrenheter? I så fall, var är de placerade? kan man plocka ur dylikt själv? För att sedan söka på artikelnummer? 

Thomas Karlsson
    Deltagare

Styrenheten sitter på passagerarplatsen vid fötterna(på 147 i alla fall).Om den är bytt är troligen inte felet där. Det finns flera givare på roboten som kan fela, lägesgivare för koppling, lägesgivare vxl sidled, lägesgivare vxl längsled, koppling speed sensor, hydraultryck sensor. Sen är det flera elektriska ventiler som styr hydraul cylindrarna som sköter koppling, vxl sidled och vxl längsled, kan vara fel på någon av dom också(jag har haft fel på en lägesgivare och en elektrisk ventil). Med programvaran Multiecuscan eller dylik kan man kolla hur styrenheten uppfattar givarna, oljetryck, kopplingsspeed, spaken i bilen, bromspedalen etc. samt läsa ut felkoder. Om du inte har tillgång till det skulle jag börja med att ta isär den 20 poliga kontakten och spraya med kontaktspray(ta bort batteripol först). Kolla även jordpunkter(på 147 är en jordpunkt till selespeeden samma som höger framlyse, svår att hitta). På Elearn cd:n finns kopplingsschema och beskrivning av selespeeden. Mvh/Thomas 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Ola Wallberg
    Deltagare

Saxar nedan två inlägg som jag gjort på AP när det gäller felsökning 1A för Selespeed. Observera att detta inte på något sätt är heltäckande för att få ordning på en krånglande Sele men en början. Finns faktiskt en hel del info på nätet om Sele-fix men det kräver en del Googlande. Vanligaste felen verkar vara glappande/oxiderande 20-pols kontakt och övriga givar/elfel, mao lite tveksam till att styrenhet är första problempunkt. Och ja, som det skrivs ovan, bromsljuskontakt måste fungera. Sele behöver också kalibreras någorlunda regelbundet. Multiecuscan är ett måste.

Lycka till!

4. Kolla relä för Selespeed! Oxidering, funktion.
    5. Kolla 20-pol kontakt för Selespeed (till vänster om batteriet). Oxidering, lossa och kontaktera 20-30 gånger!
    6. Ta bort batteriet och kolla Selespeed-enheten ovanpå växellådan efter läckage!
    7. Koppla upp mot Multiecuscan eller motsvarande för felkoder!
    8. Härifrån kan det bli flera alternativ, i bästa fall kan en mekanisk + elektronisk kalibrering av Selespeedfunktionen lösa problemen.
    —————————–
    Du behöver en certifierad Multiecuscan
    http://www.multiecuscan.net/Default.aspx

Ett OBD Interface – Typ ELM 327 som någon nämnde tidigare. Finns på Teknikmagasinet bl a.
    http://www.multiecuscan.net/HowToUse.aspx

Selespeeden kommer du åt utan konverteringskablar, andra delar som ABS kräver konverteringskablar för att kommunikationen ska fungera. (Men det är ju inte aktuellt i detta fall).
    http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

Innan man gör den “digitala” kalibreringen så ska/bör man göra en mekanisk kalibrering eller pre-set. Det är inte supermärkvärdigt, men man bör ha koll på vad man gör och man behöver ha Multiecuscan för att läsa av ett värde. Googla!

I själva Multiecuscan så beskrivs tillvägagångssättet ganska bra för den elektroniska kalibreringen, men googla ändå gärna lite och läs på innan.

Också viktigt att kolla Selespeedolja, fyll med rätt olja!!! Även viktigt med piggt batteri i Sele-bilar. Förhoppningsvis så har du en pigg 20-polskontakt (sitter vid batteriet) och slipper strul som den vanligen uppbringar. 

Ola W

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.