Min 156a 2,0TS -01 startar inte efter ha stått några minuter efter körning. Men efter ca en halvtimme så går den igång utan problem. Som inget hänt… Startmotorn går men den tänder inte. Hade samma typ av problem för 30 år sen med min Opel Rekord -76, då blev det vacum i bränsleledningen pga att den låg för nära motorn och blev varm, det kan väl inte vara samma nu:-)
Spridare som inte stänger helt utan läcker ner bensin i cylindrarna eftersom bränsletrycket ligger kvar.
Skaffa ODB-läsare (tex ELM Bluetooth på Teknikmagasinet) och kolla felkoderna. Båda dessa fel ska vara indikerade även med enkelt gratisprogram som Torque-appen på Din smartphone.
Har haft samma problem på en äldre insprutningsbil. Då var det en backventil i bränslepumpen som pajjat och trycket hölls inte uppe i bränslesystemet då man stängde av motorn, vilket gjorde att man fick ångbildning i bränsleledningarna. Vet dock inte exakt hur sprutet funkar på dessa bilar och om det kan vara samma problem här.