156 startar inte
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 13 juni, 2015 kl. 20:03 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2015 kl. 15:10 #28985
Övergivna Forumposter
DeltagareJag har en 156 v6 från 2000 som inte vill starta. Jag har provat det vanliga med dessa bilar:
*Rengjort jordpunkter
*Bytt batteri
*Bytt relän framför batteriet och mätt upp dem för att säkerställa dess funktion
*Bytt transponder, immobilizer och databox från donatorbil
*Uppmätt vevaxellägesgivare
*Jag hittar inga avskavda kablar
Felkoden jag får är U1600 – Immobilizer trots bytet av boxar från donatorbilen. Därför tror jag det är något annat som stör uppstarten. Den gör något som inte donatorbilen gör. När man vrider på tändningen så tänds “code” upp och slocknar so, den ska. Men så fort jag slår på startmotorn så tänds spridarsymbolen upp på panelen. 2 sekunder senare tänds “code” upp igen. Spridarsymbolen tänds aldrig upp på donatorbilen hur länge man än gnuggar startmotorn….
Supertacksam för nya uppslag!
9 juni, 2015 kl. 15:53 #28986Lars Söderman
DeltagarePå felkoden låter inte som om du kör med någon Alfa-specifik digagnosmjukvara (Multiecuscan, Alfa OBD eller DnEcuDiag, den senare är helt gratis).
Det kan ge dig mer ledtrådar om vad som är knas, t ex om du har “permission to start engine” från immobilizern eller inte.
Vilken ECU har du i bilen (vilket är Boschnumret på din “databox” – 0 261 xxx xxx ) ?
9 juni, 2015 kl. 16:03 #28987Övergivna Forumposter
DeltagareStämmer bra det. Jag har fått låna en utrustning och fick med en skiva med autocom. Vet inte om det är en bra programvara men.. man tager vad man haver. Får prova att tanka hem gratisvarianten du nämnde och se om det kan ge något mer. Nummret på boxen är 261 206 168.
10 juni, 2015 kl. 08:21 #28988Övergivna Forumposter
DeltagareJag har nu kollat med alfaobd. Den säger att motorn har “klart för start” när tändningen är påslagen. Kan det vara något i tändningslåset som bryter kontakten till styrsystemet när jag vrider så startmotorm går igång och därför tänds “injection fault” lampan? Funderar på att dra en enkom kabel till startmotorn och se om det gör skillnad. Fler idéer?
11 juni, 2015 kl. 07:44 #28989Övergivna Forumposter
DeltagareI går bytte jag hela tändningslåset utan resultat. Kan det vara fel på vevaxellägesgivaren trots att den är uppmätt och verkar okej? Borde jag inte få ett felmeddelande på denna? Samma sak gäller knappen under förarstolen.. jag har kollat den är intryckt men det kan ju ändå vara något fel på den!?
11 juni, 2015 kl. 09:44 #28990Lars Söderman
DeltagareOm “injection fault” tänds så borde du få en felkod. Testa att göra en utläsning med AlfaOBD i det läget när “injection fault”-lampan lyser.
11 juni, 2015 kl. 21:22 #28991Övergivna Forumposter
DeltagareMed ELM blåtandsadaptern tappar den anslutningen när jag aktiverar startmotorn. Jag kan dock återansluta medan lampan lyser och inga andra felmeddelanden visas än U1600.
Bytte även brytaren under stolen.. Ingen skillnad..
11 juni, 2015 kl. 22:50 #28992Thomas Sjölin
Deltagare12 juni, 2015 kl. 05:43 #28993Övergivna Forumposter
DeltagareTack för svar! Jag har redan bytt “antenn” eller vad man nu ska kalla den utan framgång.
Jag har för mej att jag mätte 6,5v mellan kontakterna till spridarna. Eftersom det är pulsöppning så hamnar genomsnittlig spänning på den nivån. Bör det inte komma bränsle då? Tog bort spridarna på främre raden och provstartade med dem hängande i luften men de droppade inte ens…
12 juni, 2015 kl. 12:32 #28994Övergivna Forumposter
DeltagareÄr det någon som har ett elschema till en 156? Gärna som beskriver vilka stift som går vars på kontaktdonet mot styrenheten (Motronic 2.1).
12 juni, 2015 kl. 15:39 #28995Thomas Karlsson
DeltagareHar du något bränsletryck? Går pumpen? mvh /thomas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
12 juni, 2015 kl. 16:11 #28996Övergivna Forumposter
DeltagareJag har 3bars bränsletryck.. Pumpen går. Till saken hör att jag bytte bränslepump till en Biltemas 044 innan jag förstod att 156:an har inbyggd tryckreducerare i pumpen. Dvs startade jag den med närmare 7 bars bränsletryck. Bilen gick i ca två minuter och sedan kaviterade pumpen och gick sönder. Kan det höga bränsletrycket ha förstört spridarna?
13 juni, 2015 kl. 20:03 #28997Övergivna Forumposter
DeltagareDet har löst sej.. Mitt på torpedväggen i motorutrymmet fanns en kontaktskarv där bland annat kablarna från immobilizern går till styrboxen… Lite 5-56 och ryckandes i kablarna så började de visa livstecken och till slut kickade igång!
Trevlig helg ni där ute!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.