156 SW 3.2 GTA lambdasond

Published by Tomas Körberg on

Forum Teknik 156 SW 3.2 GTA lambdasond

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Tomas Körberg
    Deltagare

Hej!
      Irriterande problem. Nyligen bytte verkstad min bakre lambdasond som felkoden registrerat.
      Redan efter ngn dag lyser motorlampan igen med check engine.
      Tillbaka för ett oljebyte som skulle göras, och då mättes allt upp: värden, motstånd mm. Allt ok och samma inträffade en dag senare. Tänds igen. Tänkte köpa en ny typ Bosch nästa gång. Eller vad tycker ni? Verkar vara ett problem vad jag kan läsa i tidigare räkningar till bilen. Avgasvärden jättebra som tidigare.
      Vad gör jag?

/Tomas

Thomas Sjölin
      Deltagare

Felet behöver inte vara lambdasonden. Det kan var på insugssidan felet sitter, tjuvluft från trasig luftslang t.ex. De värden sonden anger kan vara en ledtråd till vad som felar. Jag skulle även kontrollera att alla tändspolar fungerar som de ska. Jag hade en som hade intermittenta fel men fick också felkoder som antydde lambdasond, byte av spolen och allt var frid och fröjd.

Tomas Körberg
        Deltagare

Tack för din hjälp, ska se till att dessa saker blir kollade.

Tomas

David Wallefelt
          Deltagare

Nu har ju jag köpt bilen av Tonas, och felet/samma felkoder kvarstår….

Jag har kollat insuget, och tätat en åldersspricka på insugsrörets flexi-del med vulktejp.
            Inga felkoder på tändspolar, och flexröret bytt 2017 (men visst, det kan vara otätt ändå förstås). Vad var det för Lamdasond du lät montera Tomas?

156 SW GTA
            MiTo 1.4 Multijet
            156SW 2.0 JTS

Thomas Sjölin
            Deltagare

En tändspole kan vara trasig även om det inte finns någon felkod, så var det för mig. Jag hade också felkoder som antydde lamdasond men ledtråden att det var en tändspole var ett “tickande” ljud som kom då och då under tomgång. Inte på varje tändcykel heller, det kom ganska oregelbundet. Lyckades lyssna mig till att det var i bakre cylinderraden men kunde inte fysiskt se vilken tändspole som var trasig så jag bytte helt enkelt mellan främre och bakre så jag inte skulle behöva lossa plenum mer än en gång och sedan bytte ut den jag trodde var den trasiga. Min gissning utifrån var ljudet kom från var dock rätt så jag bytte rätt på direkten.

Så, ett tips är att lyssna noga efter något liknande ljud som tyder på att gnistan hoppar. Det kan också vara ett synligt hål i tändspolen där gnistan hoppar men så var det inte på min så inget är säkert.

Ett annat symtom jag hade var att den ibland ryckte till vid gaspådrag, som om den helt plötsligt inte hade någon effekt alls för ett kort ögonblick, framförallt vid låga varv. Detta symtom försvann också efter bytet av tändspole.

David Wallefelt
              Deltagare

Tack Tomas! Då ska jag var uppmärksam på ett tickande ljud vid tomgång, om det inte blir bra av att ersätta den nya okända lamban med den korrekta från Bosch 👍

156 SW GTA
                MiTo 1.4 Multijet
                156SW 2.0 JTS

David Wallefelt
                Deltagare

Jag var ut en sväng nyss, och tyckte mig faktiskt höra ett snabbt tickande på tomgång när jag backade ut vid uppstart (men inget mer sedan).
                  Bilen är ju dock helt ny för mig, så jag känner ju inte igen några ”nya” ljud sedan tidigare….
                  Men följdfråga på det du skriver: borde inte det tändstiftet som eventuellt har svajig spole ”sticka ut” utseendemässigt om man jämför alla sex? Tänker att det borde vara det ”enklaste” sättet att hitta rätt tändspole att byta?

156 SW GTA
                  MiTo 1.4 Multijet
                  156SW 2.0 JTS

Thomas Sjölin
                  Deltagare

Mycket möjligt. Jag tog inte loss tändstiften och kollade på dem så kan inte säga. Bilen har gått hur fint som helst efter bytet av spole så tror inte stiftet tagit någon skada.

Tickandet var väldigt intermittent för mig, jag hörde det inte varje gång. Jag kunde dessutom köra ett par veckor efter jag tog bort felkoderna innan de kom tillbaka igen när jag provade. Trodde det var läckage i insugsröret som jag fixat med vulktejp så gjorde om det lite bättre. Det var först när de kom tillbaka jag förstod det var något annat. Hörde inte tickandet när jag satt i bilen heller, bara när jag stod framför med huven öppen.

Tändspolar är en tidsfråga innan de börjar strula, därför det är en god idé kontrollera dem. Själv väntar jag bara på att nästa ska börja. Med tanke på de påfrestningar de har, särskilt på bakre cylinderraden på busson där de sitter så instängda, är det knappast konstigt att det blir problem förr eller senare.

• Det här svaret redigerades för 3 år, 3 månader sedan av Thomas Sjölin.
                    David Wallefelt
                    Deltagare

Ok, tack Thomas🙂

Nu är min felkod p0141 en rätt tydlig signal på fel hos ena bakre lambdan (förvärmningen), så jag har beställt båda bakre, men även en tändspole utifall att…👌

156 SW GTA
                      MiTo 1.4 Multijet
                      156SW 2.0 JTS

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.