156 TS el JTS

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik 156 TS el JTS

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hej!

Undrar lite om skillnad mellan 156 TS och JTS. Underhåll, driftsäkerhet, byter man kamremmen vid samma intervall. Ev typiska fel/problem.

Tacksam för tips.

M v h

Johan

Crister Borg
    Deltagare

Samma intervall på kamrem. 

Jag har inte haft en TS men en JTS och kommer aldrig att köpa en bil med den motorn igen. Jag hade säkert otur, men jag fick den aldrig att gå som den skulle. Jag hade problem med att den i princip alltid dog när jag skulle köra iväg från stillastående. Gjorde rent ett rejält skitigt spjällhus (tydligen vanligt…) och det blev något bättre. Motorn drog olja, men ingen “katastrof”. Läst nånstans att insug och ventiler kan “kleta” igen av olja, troligen kommer det förbi kolvringarna som är gjorda för minimal friktion. (Rätta mej gärna om jag är ute o cyklar…) Inte speciellt rapp för att va 165hk, min gamla 155 va betydligt rappare.

Köp en Busso…!

elCrillo Kalmar

Tack för infon, mycket bra att veta.

M v h

Johan

Peter Braun
      Deltagare

Jag har haft 3st TS och 1st JTS. Jag hade valt JTS alla dagar. Låter lika bra, bättre lågvarvsegenskaper men med samma spätts, drar lika mycket bränsle eller mindre men med mer hästar. Drar olja gör både TS och JTS. Det som kan skilja är mängden vilket kan variera en hel del. Jag har haft en TS som jag köpte ny som inte drog något medan de andra drog ca 1L/600mil vilket är helt ok. Det du skall vara noga med är historiken. En frisk TS är så klart bättre än en dålig JTS, men en frisk JTS är en klart bättre motor. För att en TS skall vakna krävs det mycket varv medan en JTS drar även från låga varv utan att spetsen i motorn försvunnit. Du får även den nya instrumenteringen om du väljer JTS då den först kom 2002 i och med faceliften. Känns helt klart modernare. 1,8TS finns annars också med den nya instrumenteringen.

Mycket intressanta synpunkter. Tack för hjälpen. 

M v h

Johan

Henrik Ahnfeldt
        Deltagare

Vad är skillnaden annars, jag menar vad står j för?

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Peter Braun
          Deltagare

JTS har direktinsprutning och “ändrat” 4st tändstift medan TS har 8st tändstift. Dyrare tändstift byte på TS pga detta.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.