156 ts generator
Published by Reine Johansson on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 7 januari, 2015 kl. 08:20 av
Fredrik Assarsson.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2014 kl. 15:51 #27504
Reine Johansson
DeltagareHar ju läst att det är minst sagt bökigt att byta generatorn på en 156 ts. Tydligen skall länkarmen av och det är ju redan det ett riktigt skitjobb. Så råkade jag snubbla över på ett annat forum – inget nämnt med det var en massa snack om Stuttgart också – att de lyckades byta kol i generatorn på sin bil (namnet liknade 244, men är inte säker
) med generatorn kvar i bilen. Är det möjligt att göra på 156:an? Alltså typ lossa multiremmen, skruva ur rotorn och byta kolen…
Någon som vet eller till och med gjort det?
16 december, 2014 kl. 23:30 #27505Rickard Bergh
Deltagareinte dela den i bilen iallafall.
du tar ner den neråt. lossa länkarmen har jag inte gjort.
lossat avgas i grenröret. lossar fästet från lådan till balken och då kan man skjuta motorn frammåt.
sen ner med generatorn mellan motor o framvagnsbalken. enklaste o snabbaste sättet.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 december, 2014 kl. 08:55 #27506Reine Johansson
DeltagareOk, tack Rickard!
6 januari, 2015 kl. 21:17 #27507Markus Odnäs
DeltagareJag har bytt kol/laddregurator utan att plocka ner generatorn. Pilligt men genomförbart
En lampa syns bäst när den blinkar.
6 januari, 2015 kl. 21:32 #27508Rickard Bergh
Deltagareenklare o ta ner generatorn.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
6 januari, 2015 kl. 21:41 #27509Björn Ek
DeltagareKan inte rekommendera det på något sätt men jo det går om man inte har för tjocka fingrar!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
6 januari, 2015 kl. 23:08 #27510Reine Johansson
DeltagareOk, nu ligger i alla fall en utbytesgenerator och väntar på montering. Blir verkstan denna gång…
6 januari, 2015 kl. 23:52 #27511Björn Ek
DeltagareInlägg av Reine Johansson på 2015-01-06 23:08
Ok, nu ligger i alla fall en utbytesgenerator och väntar på montering. Blir verkstan denna gång…Klokt val, jag byter hellre motor i Alfettan än jag mekar generator på en 156:a!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
7 januari, 2015 kl. 08:20 #27512Fredrik Assarsson
DeltagareInlägg av Björn Ek på 2015-01-06 23:52
Inlägg av Reine Johansson på 2015-01-06 23:08
Ok, nu ligger i alla fall en utbytesgenerator och väntar på montering. Blir verkstan denna gång…Klokt val, jag byter hellre motor i Alfettan än jag mekar generator på en 156:a!
Kan hålla med där! Speciellt om vi börjar prata 156 V6 på det.. Där sitter generatorn än mer grisigt än i TS motorn.
Reine: Du vet att du ska kunna byta generatorn genom att ta den uppifrån också? För de som inte har större möjlighet att palla upp bilen, få loss länkarmar och dona på så kan man plocka loss insuget och plenum och få ur den uppifrån. Sök på alfaowner så ser du snart lite trådar om hur det går till. Det är ungefär lika mycket jobb att ta den uppifrån som nerifrån men det kanske är lättare att få loss insuget och plenum än att pilla loss avgassystem – det ser du snart på hur dina bultar och skruvar ser ut på avgassystemet. Inte sällan som de är engångsartiklar på 15 år gamla bilar.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.