156 V6 eller TS för bana?

Published by Andreas Möller on

Forum Allmänt 156 V6 eller TS för bana?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19898
    Andreas Möller
    Deltagare

      Hej,

      Jag försöker ge en bekant svar på om 156 V6, eller 2.0 TS, passar bäst till att leka med på bana med måttliga modifieringar.

      Någon som har torrt på fötterna att ge ett kvalificerat svar?

      Jag är själv sjukt svag för V6:an, men har aldrig kört den hårt länge på bana. Ser dessutom att den har 155 kg mot sig – och de ligger inte direkt i bilens tyngdpunkt.

      #19899
      Gustav Holmdahl
      Deltagare

        Jag har inte kört så mycket 156, dock 166 med både 2,0 TS, 2,0 V6 turbo och 3,2 V6. Turbon körde jag dessutom på Gelleråsen.

        TS maskinerna är nättare och smidigare pga sin lägre vikt ja. Men jag hade tagit en V6 alla dagar i veckan! Med lite vassare dämpare, fjädrar, fjädernbestag, släng bak batteriet i bagaget tex så vinner man en del vikt på rätt ställe. Ljudet i V6’an är riktigt trevligt. En 2,0 TS med trevligt avgassystem låter fint den också, men aldrig som en Busso 

        Busso sexorna är dessutom tåligare än 16V TS.

        Giulia 20 Super

        #19900

        Jag körde en del bana med den 2,5 v6 jag hade för några år sen, den var helt orginal förutom nåt Bilstein kit samt vassare bromsbelägg fram. Den gick väldigt bra trots lite spretande hjul i kurvorna och full vikt med allt lull m,m. ångrar faktiskt att jag inte behöll den och gjorde räser. Svårslaget med rätt  moddningar.       Vist är TSn lättare fram men jag skulle välja V6an Varje dag lätt. Men nu finns/fanns? Det en TS på Blocket med bur m,m köper man den och börjar med går det ju alltid att bygga om sen. 

         

        #19901
        Gustav Holmdahl
        Deltagare
          #19902
          Sune Karlsson
          Deltagare

            Jag har kört bana med både 2.0 TS och GTA. Båda går att ha väldigt roligt med! Det går fortare med GTA (och 2,5 V6), särskilt på raksträckorna. I kurvorna märks det att det är några kilon extra i framkanten på V6an – mindre på GTA än vanlig V6 då GTAn har lite annorlunda hjulvinklar. Satsa på en som är i bra skick och gärna har lite tuffare fjädring än original. Motor spelar mindre roll.

            Går det så går det...

            #19903
            Andreas Möller
            Deltagare

              Ok tack för alla synpunkter. Hyfsat i linje med vad jag tänkte/sa. Men man ser annars mest 2.0 TS som moddas för banåkning, både 156:or och 155:or. (Visserligen helt olika chassin)

              #19904

              Jag har haft båda och V6 är extremt understyrd om det är blött på banan. Då märks tyngden enormt mycket. Jag skulle ändå välja en V6. Det är stor skillnad i pressande mot en 2.0 TS, även om den också är rolig för att vara framhjulsdriven. 

              Så, tyngden märks, men den extra kraften överväger den nackdelen tycker jag.

              #19905
              Sune Svensson
              Deltagare

                Ts säger ja lättare mindre understyrning o sen lätta bilen o en bra chasisättning så har du en mer lätthanterlig bil än med busso . Med tyngre bil så måste du Ha mer bromsar grövre krängare etc . O sen är det så att lätting kostar inga pengar 

              Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.