156 v6 höga avgasvärden

Published by Per Martin Andren on

Forum Teknik 156 v6 höga avgasvärden

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36288

    alfa 156 busso, går ej genom bes för höga avgasvärden, bytt både luftmassemätare och o2 sensor utan resultat, tät fö övrigt i motor kollat med startgas o såpvatten. inga felkoder, även bytt tändkasetter. bilen “rullar ” på tomgång, går som ett skott vid körning. nu har jag fått tg i en upplåst ecu men då startar den inte, i tidigare bil fungerade den men var kopplad över startknapp i stället för nyckel, hur gör man det

    #36289
    Rickard Bergh
    Deltagare

    innan du börjar strula med att sätta in knappar hit och dit pga av en ecu som du inte kan starta via nyckel.hmm känns så där faktiskt, är den virgin som den ska vara vid vad dom säger upplåst så ska du kunna starta med nycklen också.. vart köpte du den ?
    med tanke på det du beskriver om att går som ett skott så låter det helt klart som en dålig lmm. därför måste du skriva dina värden på avgaserna så man kan utvärdera och komma med förslag på fel.

    om den ger fel referens luft alltså du ska har in 100mg luft men den signalerar att det är 200mg luft som kommer genom lmm, då stämmer lambdasonden av mot sitt mätvärde vilket den säger är för mager blandning och fetar på med bränsle som fan.
    detta pga den felaktiga lmm. bilen går som en raket. allt detta pga den felaktiga infon från lmm.. Ecu beräknar allt detta och du får ett förhögt avgasvärde.

    så vad är dina värde
    CO
    CO2
    HC
    Lambda.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36290

    Co 0
    Hc 160
    Lambda 1.25

    #36291
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Posted By Per Martin Andren on 23 apr 2019 09:37
    Co 0
    Hc 160
    Lambda 1.25

    du har ett läckage innan lambdasonden som gör detta. då fetar den på med bränsle och du får högt hc värde.
    lambdan ger signal om för hög luft i avgaserna eller förlite bränsle och den ger mer bränsle.
    hur mkt har bilen gått.
    är det en ny lmm du har satt på ? är det en av bosch och rätt nr ?

    vad var ditt CO2500 värde ?

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36292

    Återkommer med värdet när jag kommer hem, måste ju försörja sig också, rätt nr på lmm bosch testat tre st utan någon skillnad, bilen 99 gått 13000 så så gott som ny, letat läckor så jag blir gråhårig både ovan o under hittar ingen men får ge mig påt igen, tusen tack för hjälp o engagemang

    #36293

    Co 2500 varv 0,2

    #36294
    Rickard Bergh
    Deltagare

    ja det var ju rätt värde.
    har du fått bytat kamrem nyligen ? isåfall med rätt verktyg och är det rätt inställt. har varit med om det innan att någon haft problem med avgasvärdena.
    var 1 kugg fel på ett av håller som orsakade detta. efter återjustering så blev det bra i värdena.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36295

    Bytt remmen för två år sedan o gick igenom då men kan ju ha kuggat ett snäpp sedan dess

    #53331

     

    http://Uppdatering efter långt om länge. Bilen genom besiktning med blankt papper någon tidigare reperatör hade slarvat bort packningen mellan spjällhus o plenum o där kom tjuvlugten. Tänk att det skulle ta tre år o komma på det

    #53357
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Varför har man ens tagit loss spjällhuset från plenum? När man tar loss för att göra kamremsbyte är det enklast ta loss allt i ett, finns ingen anledning separera spjällhus och plenum.

    #53379

    Ja du inte vet jag varför det var gjort antagligen då plenumet var lackat fanns till och med färg mellan plenum och spjällhus

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.