156:a som går varm

Published by Jan Bondesson on

Forum Teknik 156:a som går varm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26874
    Jan Bondesson
    Deltagare

      Min 156:a går varm. Vattenpump och termostat är bytta för ca 1000 mil sedan, jag har spolat kylaren flera ggr. Ibland fungerar det som det ska, termostaten går upp till ca 90 grader för att sedan gå ner till 87, om jag då stannar en stund, stänger av motorn och startar efter 10 – 15 min stiger temperaturen upp mot 100 grader. När jag stannar verkar trycket vara högt för när jag lossar kylarlocket fräser och kokar det. Låter jag den då svalna ett tag och fyller på vatten, det som sprutat ur när jag öppnade, kan det gå bra igen.Ibland funkar det helt OK.  Är det blockpackningen??? Ska jag prova ny termostat??? Tacksam för tips och synpunkter.

      Janne B                                  

      #26875

      Kylfläktarna… Hur jobbar dom? Verkar de gå som de ska?

      Om ja så kan kylaren vara kass. Att lamellerna är bortfrätta så du får dålig kyleffekt.

      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

      #26876
      Henrik Ahnfeldt
      Deltagare

        Inlägg av Jan Bondesson på 2014-10-16 19:51

        Min 156:a går varm. Vattenpump och termostat är bytta för ca 1000 mil sedan, jag har spolat kylaren flera ggr. Ibland fungerar det som det ska, termostaten går upp till ca 90 grader för att sedan gå ner till 87, om jag då stannar en stund, stänger av motorn och startar efter 10 – 15 min stiger temperaturen upp mot 100 grader. När jag stannar verkar trycket vara högt för när jag lossar kylarlocket fräser och kokar det. Låter jag den då svalna ett tag och fyller på vatten, det som sprutat ur när jag öppnade, kan det gå bra igen.Ibland funkar det helt OK.  Är det blockpackningen??? Ska jag prova ny termostat??? Tacksam för tips och synpunkter.

        Janne B                                  

        Jag tycker det verkar helt normalt. Tempen stiger lokalt när du stänger av. Det cirkulerar ju inte. Och ett övertryck ska det ju vara.

        (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

        #26877

        Skaffa en OBDkabel (kolla bland annonserna här på forumet), ladda ner FiatECUscan eller som det nu heter MultiECUscan och koppla upp dig mot bilen och testa att köra fläktarna via aktiveringsmenyn i programmet. 

        Testa lite:
        Funkar båda fläktar? Funkar båda på lågfart resp. högfart? 

         

        Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

        #26878
        Erne Wiström
        Deltagare

          Hej  Jan

          Byt kylare!  Jag har haft liknade bekymmer på min 156:a sedan i somras..hög vattentemp.  och fläktar som gått konstant… Sedan den nya kylaren kom på plats, så är allt som det ska igen. En stillastående “nål” på strax under 90 graders markeringen. Jag har aldrig sett en mer “naken” kylare än den jag hade… nästan inga kylflänsar (vet inte om det heter s&aring  kvar…allt borterroderat, typ!   Det var lite lurigt att se detta när den var på plats…fläktar och lite annat som skymde felet. Hoppas det löser sig dig.

          mvh//Erne Wiström

           

           

          #26879
          Mats Elm
          Deltagare

            Hej Erne,

            Jag har samma problem som du haft med kylare, har köpt en ny.

            Bytte du den själv?

            Tacksam för några tips i så fall!!

            Går det bra att ta ut den uppåt, dvs att göra jobbet utan att ha bilen på en lyft?

            Mvh / Mats Elm

            159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

            #26880
            Kenneth Larsson
            Deltagare

              Jag bytte just på min 156 GTA så jag har lite koll på hur det går till. När jag kikar på mina GTV och Spiders så tror jag inte du kan göra hela jobbet uppåt. Du måste ta vissa rör och slangar underifrån och jag lyfte upp och ner kylaren den vägen. En annan variant är ju att skruva ner hela fronten på bilen – men det är ett jäkla jobb och helt onödigt.

              Men nån lyft behöver du inte. Pallbockar och plast så man kan jobba underifrån räcker bra.

              Det fanns en mysko undre anslutning på min kylare som du ev behöver flytta från den gamla till din nya kylare. Håll reda på grejorna där! Är lite klurigt.

              #26881

              Jag bytte på min TS -98 och den gick ta uppåt. Var lite knöligt och trångt men gick rätt bra. Jag skrev ihop en guide som finns på Alfa power. Kanske hittar  du nåt gott råd där? Det jag tabbade mig med var nedre anslutningen. Fanns visst en metod att flytta över den. Är ev tillagt i guiden

              Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

              #26882
              Mats Elm
              Deltagare

                Tack för tips!

                Var hittar man denna info på Alfa Power?

                159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

                #26883
                Crister Borg
                Deltagare

                  http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=9394

                   

                  Här är en…!

                  elCrillo Kalmar

                  #26884
                  Thomas Karlsson
                  Deltagare

                    Första gången jag bytte på en 156:a fattade jag inte hur skulle få bort vinkeln från gamla kylaren. Klippte av och drog ut metallklämman. Vid monteringen på nya kylaren använde jag 2 st Tiewraps i lagom storlek, en från varje håll och på varsin sida, på samma sätt som metallklämman satt. Sen fick jag läckage ändå men det berodde på att gummiringen inte tätade ordentligt. Bäst är förstås att byta ringen, fick dock med en sån med senaste kylaren (mister-auto kina kylare 1200:-) men det går också att lägga en tunn ring av vulktejp i spåret i röret innan man lägger i den gamla gummiringen. Har nu bytt kylare igen för att den läckte i gaveln, blev en Valeo istället (1800:-). Den liknar mer orginalkylaren, känns kraftigare…

                    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

                    #26885
                    Erne Wiström
                    Deltagare

                      Hej  Mats

                      Förlåt att jag inte svarat dig tidigare. Jag är nog lite seg med inloggningarna. Men jag ser att du fått några tips från andra kamrater!

                      Jag bytte inte själv, fegade ur där och lät Modins Motor i Söderhamn fixa till det.

                      Hoppas du får till det med “tempen” !

                      mvh//Erne W

                      #26886

                      Inlägg av Thomas Karlsson på 2014-10-27 09:34

                      Första gången jag bytte på en 156:a fattade jag inte hur skulle få bort vinkeln från gamla kylaren. Klippte av och drog ut metallklämman. Vid monteringen på nya kylaren använde jag 2 st Tiewraps i lagom storlek, en från varje håll och på varsin sida, på samma sätt som metallklämman satt. Sen fick jag läckage ändå men det berodde på att gummiringen inte tätade ordentligt. Bäst är förstås att byta ringen, fick dock med en sån med senaste kylaren (mister-auto kina kylare 1200:-) men det går också att lägga en tunn ring av vulktejp i spåret i röret innan man lägger i den gamla gummiringen. Har nu bytt kylare igen för att den läckte i gaveln, blev en Valeo istället (1800:-). Den liknar mer orginalkylaren, känns kraftigare…

                      Stålbandet som klipptes sönder är ett snabblås som ska tryckas ihop i de upphöjda delarna, sedan är det bara att lirka av vinkeln med slang och allt. Jag lirkade och hade mig ett bra tag innan jag fick loss det. Men nästa gång jag byter kylare på en modern bil kommer det att gå fortare

                      Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...

                      #26887
                      Jan Bondesson
                      Deltagare

                        Nu har jag bytt kylare, vattenpump och termostat, problemet kvarstår. Blockpackningen eller spricka i toppen??? Eftersom jag hade ett kamremshaveri för ca 5000 mil sedan då jag planade toppen och bytte ett antal ventiler och packningar kommer jag att testa att efterdrag toppen, har inte detta någon effekt är det väl bara att skaffa en begagnad topp och göra i ordning innan jag river i sär igen. PS jag har anmält mej till årsmötet och kommer att köpa ett gäng lotter på 166:an som lottas ut !!!!!

                         

                        #26888
                        Mats Forssén
                        Moderator

                          Inlägg av Jan Bondesson på 2014-11-22 22:16

                          Nu har jag bytt kylare, vattenpump och termostat, problemet kvarstår. Blockpackningen eller spricka i toppen??? Eftersom jag hade ett kamremshaveri för ca 5000 mil sedan då jag planade toppen och bytte ett antal ventiler och packningar kommer jag att testa att efterdrag toppen, har inte detta någon effekt är det väl bara att skaffa en begagnad topp och göra i ordning innan jag river i sär igen. PS jag har anmält mej till årsmötet och kommer att köpa ett gäng lotter på 166:an som lottas ut !!!!!

                           

                          Vill minnas att jag hört att toppbultarna är av sträcktyp och inte skall efterdras. Har ingen erfarenhet av detta själv men kanske bäst att kolla upp innan du efterdrar iaf. 

                          Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13
                          Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
                          Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
                          Tidigare racebilar: Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v

                        Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.